• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات پیش دبستان و دبستان
    • دوره 2, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات پیش دبستان و دبستان
    • دوره 2, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ثربخشی برنامه آموزش مفاهیم پایه ریاضی بر پیشرفت ریاضی نوآموزان با عملکرد پایین در مهارت حافظه فعال و مهارت های پیش ریاضی

    (ندگان)پدیدآور
    احمدی, احمدبه پژوه, احمدشکوهی یکتا, محسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    909.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
      چکیده مهارت‌های پایۀ ریاضی در دوران پیش از دبستان، نقش تعیین‌کننده‌ای در پیشرفت ریاضی سال‌های بعد دارد. با وجود این، پژوهش‌های اندکی پیرامون تأثیر آموزش مهارت‌های پایۀ ریاضی، به ویژه برای کودکان در معرض آسیب از نظر مشکلات ریاضی انجام شده است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامۀ آموزش مهارت‌های پایۀ ریاضی بر افزایش پیشرفت ریاضی کودکان در معرض آسیب از نظر بروز مشکلات ریاضی به اجرا درآمد. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نوع طرح‌های پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از تمامی کودکان با عملکرد پایین در مهارت‌های حافظه فعال و پیش ریاضی شهر تهران بود که در سال تحصیلی 95-1394 در مراکز پیش‌دبستانی و مهدهای کودک شهر تهران ثبت نام کرده بودند. برای نمونه‌گیری از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای استفاده شد. پنجاه و هفت کودک در این پژوهش شرکت کردند که به طور تصادفی در گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. گروه آزمایشی در یک دورۀ 24 جلسه‌ای آموزش مهارت‌های پایه ریاضی شرکت کردند. برای گردآوری داده‌ها از مقیاس سنجش مهارت‌های پایه ریاضی کهن صدق (1376) و هوش آزمای تهران استنفورد بینه (1391) استفاده شد. داده‌های به دست آمده با استفاده از روش آزمون t مستقل، برای مقایسه دو گروه آزمایشی و گواه از نظر ویژگی‌های جمعیت شناختی پیش از اجرای برنامه مداخله و همچنین تحلیل کوواریانس جهت بررسی تأثیر برنامه مداخله‌ای مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌های به دست آمده حاکی از تأثیر معنا‌داری آموزش مهارت‌های پایه ریاضی بر پیشرفت ریاضی کودکان در معرض آسیب از نظر بروز مشکلات ریاضی است. از این رو، می‌توان نتیجه گرفت که ارائه آموزش‌ مهارت‌های پایه ریاضی روشی موثر جهت پیشگیری از مشکلات ریاضی و افزایش پیشرفت ریاضی کودکان در معرض آسیب است.
    کلید واژگان
    واژگان کلیدی: آموزش مهارت‌های پیش ریاضی
    کودکان با عملکرد پایین در حافظه فعال
    پیشرفت ریاضی

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2016-10-22
    1395-08-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه تهران
    دانشگاه تهران
    دانشگاه تهران

    شاپا
    2538-2349
    2476-6569
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/soece.2016.8848
    http://soece.atu.ac.ir/article_8848.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/113647

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب