بررسی رابطه بین شیوه های فرزندپروری و میزان افسردگی کودکان پیش دبستانی شهرستان بوکان
(ندگان)پدیدآور
نجاری, مسعودمفیدی, فرخندهبرجعلی, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین شیوههای فرزندپروری و میزان افسردگی کودکان پیشدبستان شهرستان بوکان انجام شد. جامعه مورد مطالعه پژوهش کلیهی دانش آموزان مدارس پیش دبستانی شهرستان بوکان بودند که در یک مطالعه از نوع همبستگی 100 دانشآموز به صورت تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه مورد نظر انتخاب شدند. از پرسشنامه شیوه فرزندپروری دایانا بامریند(1972) و فرم والد- معلم پرسشنامه علائم مرضی کودکان CSI-4(1994) به عنوان ابزارهای پژوهش استفاده شد. پایایی پرسشنامهها در پژوهش حاضر از طریق روش آلفای کرونباخ به ترتیب 87% و 79% بدست آمد. روش آماری بکار گرفته شده در این پژوهش t مستقل بود که نشان دهنده رابطه معنادار بین متغیرهای مورد مطالعه بود. یافته ها نشان داد که بین شیوه های فرزندپروری(مستبد، مقتدر، سهل گیر) و میزان افسردگی کودکان پیش دبستانی تفاوت وجود دارد و از میان آنها شیوه فرزندپروری مستبد بیشترین میزان اثرگذاری بر روی افسردگی کودکان را دارا می باشد و در واقع می توان گفت بهترین پیش بینی کننده افسردگی کودکان، سبک فرزندپروری مستبدانه می باشد.
کلید واژگان
کلیدواژه: شیوه های فرزند پروریافسردگی کودکان
پیش دبستان
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2016-10-221395-08-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشجو دکترااستاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
2538-23492476-6569




