• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات پیش دبستان و دبستان
    • دوره 1, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات پیش دبستان و دبستان
    • دوره 1, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی اثربخشی بازی‌های رایانه‌ای بر دانش، نگرش و رفتار مدیریت پسماند در کودکان پیش‌دبستانی

    (ندگان)پدیدآور
    لاریجانی, مریمرشیدی, سحر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    957.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اهمیت آموزش محیط زیست به خوبی در سطح جهان در میان جوامع شناخته شده است در این میان، دوران کودکی اهمیت زیادی در ایجاد نگرش­های محیط زیستی دارد و آموزش محیط ­زیست در این دوران، راهی برای پرورش نگرش­های محیط­زیستی در انسان است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی­های رایانه­ای بر آموزش مفاهیم مدیریت پسماند به کودکان پیش­دبستانی است. روش پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی از نوع پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیۀ کودکان مقطع پیش‌دبستانی بهاران در سال تحصیلی 93-1392 بود. نمونه­ی آماری 30 کودک مقطع پیش­دبستانی بودندکه با روش تصادفی انتخاب شدند و به­طور تصادفی به دو گروه تقسیم گردیدند ( 1 گروه آزمایش، 1 گروه کنترل). ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه محقق ساخته در سه بعد دانش، نگرش، و رفتار مدیریت پسماند است که بعد از تعیین روایی و محاسبه پایایی آن (80/0) با همراهی مربیان و تصاویر در برگیرنده مفهوم سوال مورد پرسش به وصورت جداگانه کودکان مورد پرسش قرار گرفتند.  مرحله اول قبل از شروع دوره آموزشی به عنوان پیش­آزمون و در مرحله دوم پس از اتمام دوره آموزشی به عنوان پس­آزمون مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها به کمک آمار توصیفی و استنباطی و آزمـون تی گروه­های مستقل تجزیه و تحلیل گردید. نتایج به‌دست آمده از آزمون فرضیه‌ها نشان داد که سطح معنی­داری برای متغیر دانش (03/0>P)، نگرش (001/0>P) و رفتار طرفدار مدیریت پسماند (001/0>P) به دست آمد که از 05/ کوچکتر می­باشد در نتیجه فرضیات پژوهش مبنی بر اثربخشی بازی­های رایانه­ای در آموزش محیط­زیست به کودکان مقطع پیش­دبستان تائید می­گردد. با توجه به اثربخشی بازی­های رایانه­ای در آموزش مفاهیم پسماند می­توان اقدام به تولید گسترده این دسته از بازی­ها برای آموزش­های محیط­زیستی نمود و از فواید آن بهره جست.P)، نگرش (001/0>P) و رفتار طرفدار مدیریت پسماند (001/0>P) به دست آمد که از 05/ کوچکتر می­باشد در نتیجه فرضیات پژوهش مبنی بر اثربخشی بازی­های رایانه­ای در آموزش محیط­زیست به کودکان مقطع پیش­دبستان تائید می­گردد. با توجه به اثربخشی بازی­های رایانه­ای در آموزش مفاهیم پسماند می­توان اقدام به تولید گسترده این دسته از بازی­ها برای آموزش­های محیط­زیستی نمود و از فواید آن بهره جست.P) و رفتار طرفدار مدیریت پسماند (001/0>P) به دست آمد که از 05/ کوچکتر می­باشد در نتیجه فرضیات پژوهش مبنی بر اثربخشی بازی­های رایانه­ای در آموزش محیط­زیست به کودکان مقطع پیش­دبستان تائید می­گردد. با توجه به اثربخشی بازی­های رایانه­ای در آموزش مفاهیم پسماند می­توان اقدام به تولید گسترده این دسته از بازی­ها برای آموزش­های محیط­زیستی نمود و از فواید آن بهره جست.P) به دست آمد که از 05/ کوچکتر می­باشد در نتیجه فرضیات پژوهش مبنی بر اثربخشی بازی­های رایانه­ای در آموزش محیط­زیست به کودکان مقطع پیش­دبستان تائید می­گردد. با توجه به اثربخشی بازی­های رایانه­ای در آموزش مفاهیم پسماند می­توان اقدام به تولید گسترده این دسته از بازی­ها برای آموزش­های محیط­زیستی نمود و از فواید آن بهره جست.  
    کلید واژگان
    آموزش محیط­زیست
    مفاهیم پسماند
    بازی­های رایانه­ای
    کودکان
    پیش­دبستانی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2016-06-21
    1395-04-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور
    دانشجوی دکتری اموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور تهران جنوب و مدرس دانشگاه پیام نور تهران جنوب

    شاپا
    2538-2349
    2476-6569
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/soece.2016.7755
    http://soece.atu.ac.ir/article_7755.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/113639

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب