اثربخشی آموزش مهارتهای جرأتورزی در دانشآموزان قربانی قلدری
(ندگان)پدیدآور
مفیدی, فرخندهقاسم تبار, سید نبی اللهنجفزاده, ندانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف شناسایی میزان تاثیر آموزش مهارتهای جرأتورزی بر افزایش توان دانشآموزان قربانی قلدری پسرکلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی برای مقابله با رفتارهای قلدرانه انجام شد. روش پژوهش حاضر، آزمایشی با طرح پیشآزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش تمامی دانشآموزان پسر سال چهارم و پنجم ابتدایی منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران میباشند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 30 نفر از دانشآموزان کلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی به عنوان نمونه انتخاب شدند. از این تعداد 15 نفر به عنوان گروه آزمایش تحت آموزش مهارتهای جرأتورزی قرار گرفتند در حالیکه 15 نفر دیگر (گروه کنترل) هیچ آموزشی دریافت نکردند. ابزار مورداستفاده در این تحقیق مقیاس قربانیان قلدری (1996 (B.V.S, بود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارتهای جرأتورزی بر دانشآموزان قربانی قلدری پسر کلاسهای چهارم و پنجم موثر است (001/0 p>). همچنین نتایج تحلیل دادهها در مرحله پیگیری نشان داد که آموزش مهارتهای جرأتورزی در طول زمان نیز از پایداری خوبی برخوردار است (001/0 p>).). همچنین نتایج تحلیل دادهها در مرحله پیگیری نشان داد که آموزش مهارتهای جرأتورزی در طول زمان نیز از پایداری خوبی برخوردار است (001/0 p>).).
کلید واژگان
مهارتهای جرأتورزیزورگویی
قربانیان قلدری
دانشآموزان
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-06-211395-04-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استاد آموزش و پرورش دانشگاه علامه طباطبائیدکتری مطالعات برنامهدرسی، دانشگاه خوارزمی
کارشناس ارشد آموزش و پرورش پیشدبستان، دانشگاه علامه طباطبائی
شاپا
2538-23492476-6569




