• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل نقش انعطاف‌پذیری استراتژیک در طراحی اتحادهای استراتژیک بین‌المللی: مطالعه‌ای در صنعت پیمانکاری

    (ندگان)پدیدآور
    جلالی, سید حسین
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تصمیم‏گیری دربارۀ سازوکار و الگوی حاکم بر اتحادهای استراتژیک بین‌المللی در زمره حساس‌ترین و چالش‌برانگیزترین تصمیمات شرکای اتحاد قرار دارد. اتحادهایی که با نادیده‌گرفتن این مسئله شکل می‌گیرند، با پیچیدگی‌های متعددی در تحقق اهداف و منافع موردانتظار مواجه می‌شوند و به سبب بروز تعارض‌های مکرر میان شرکا با احتمال بیشتری شکست می‌خورند. پژوهش حاضر به دنبال آن است که با تمرکز بر مسئله طراحی اتحادهای استراتژیک بین‌المللی، به ارزیابی و تجزیه‌وتحلیل مولفه انعطاف‏پذیری استراتژیک بر گزینش و به کارگیری یکی از دو گونه طراحی سهامی یا قراردادی در سازماندهی اتحاد‏های استراتژیک بین‌المللی بپردازد. با توجه به ماهیت پیمایشی این پژوهش، داده‌ها بر مبنای روش نمونه‌گیری تصادفی از شرکت‏های پیمانکاری عمومی که سابقه همکاری با همتایان بین‌المللی‌شان را دارند و تعدادشان به 180 شرکت می‌رسد، گردآوری شده است و مدل‌سازی رگرسیونی برای تحلیل داده‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‏دهد انعطاف‏پذیری استراتژیک به واسطه فرایندهای سازمانی و قابلیت‏های مدیریتی زمینه‌ساز شکل‏گیری اتحادهای استراتژیک سهامی است، در حالی ‏که دو مولفه منابع در اختیار سازمان و یادگیری سازمانی اصلی‌ترین محرکه‌ها برای انتخاب الگوی قراردادی در اتحاد‏های استراتژیک بین‌المللی به شمار می‌آیند.
    کلید واژگان
    اتحاد استراتژیک
    انعطاف‌پذیری استراتژیک
    ساختار اتحاد
    اتحاد‌های سهامی
    اتحاد‌های قراردادی
    شراکت های راهبردی و همکاری های بین المللی در سطح بنگاه

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2024-09-22
    1403-07-01
    ناشر
    دانشگاه تبریز
    سازمان پدید آورنده
    گروه استراتژی، دانشکده مدیریت کسب و کار، دانشگاه تهران، تهران، ایران

    شاپا
    2588-5057
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jiba.2024.59861.2162
    https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_17483.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1135398

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب