نقش رسانههای جمعی در توسعه فرهنگ اجتماعی ورزش قهرمانی
(ندگان)پدیدآور
میریوسفی, سیدجلیلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش، با هدف بررسی نقش رسانههای جمعی در توسعه فرهنگ اجتماعی ورزش قهرمانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی و رسانه، اصحاب رسانه و ورزشکاران (قهرمانان ملی و استانی سال 97) بود. نمونهگیری به روش هدفمند و نمونه آماری (125نفر) تعیین شد. ابزار، پرسشنامۀ ساخته محقق بود که روایی آن توسط اساتید تربیت بدنی و رسانه مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه، با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ(94/0= α) محاسبه گردید. روش تحلیل دادهها استفاده از معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ اول و دوم بود. نتایج نشان داد که سه عامل مرتبط با رسانههای جمعی شامل فرهنگی، آموزشی و تبلیغی است. ضمناً گویههای تأثیر در ایجاد و توسعه اخلاق درورزش، انتشار اخبار و اطلاعات درست و صحیح در رسانههای ورزشی و انعکاس دستاوردهای علمی ورزشی در خصوص ورزش به ترتیب در عاملهای فرهنگی، آموزشی و تبلیغی در اولویت اول قرار داشتند. براساس یافتههای این پژوهش رسانههای جمعی باید یک مؤلفه مهم در جهت توسعۀ فرهنگ اجتماعی در ورزش قهرمانی مورد توجه قرار گیرد. از این رو میتوان برنامهریزی مناسبی در جهت تعامل با جامعه رسانهای و ورزشی و استفاده از ظرفیتهای آنها برای توسعه فرهنگ اجتماعی در ورزش قهرمانی کشور انجام داد.
کلید واژگان
توسعهتوسعۀ فرهنگ اجتماعی
رسانههای جمعی
ورزش قهرمانی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجانشاپا
2345557825384961




