عوامل موثر بر رتبه بندی اعتباری ناشران در بازار سرمایه
(ندگان)پدیدآور
انصاری مهیاری, محسنفتحی, زادالهمهرانی, آزاده
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رتبه اعتباری شرکتها عاملی مهم در جهت قابلیت اطمینان به شرکتها محسوب می شود که می تواند بر رفتارهای سرمایهگذاران و فعالین بازار تاثیرگذار باشد و اعتماد آنها را جلب نماید. امروزه بسیاری از ذینفعان و ناظران بازار سرمایه به اهمیت و مزایای رتبه اعتباری و کارکردهای قابل توجه آن پی برده اند.هدف اصلی تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر رتبه بندی اعتباری ناشران در بازار سرمایه است. جامعه آماری این پژوهش کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و تعداد نمونه آماری این پژوهش 118 شرکت در نظر گرفته شده است. طول دوره تحقیق دوره زمانی 1393 الی 1400 می باشد. آزمون فرضیه های تحقیق به روش اقتصادسنجی پانل دیتا و با بهرهگیری از نرمافزار ایویوز انجام شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق تاثیر متغیرهای سود خالص، سود عملیاتی، سود اقتصادی، سود قبل از کسر مالیات و نسبت آنی بر رتبه بندی اعتباری ناشران را نشان می دهد. همچنین بر مبنای نتایج ضریب رگرسیونی بیشترین ضریب مرتبط با نسبت آنی با 0.16 و کمترین مربوط به سود اقتصادی با 0.14 به دست آمد.
کلید واژگان
رتبه بندی اعتباریناشران
بازار سرمایه
بورس اوراق بهادار
شماره نشریه
65تاریخ نشر
2024-04-201403-02-01
ناشر
سازمان بورس و اوراق بهادارسازمان پدید آورنده
گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناستادیار،گروه مدیریت مالی، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
استادیار، گروه مدیریت و حسابداری، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران.



