تحلیل فضایی و مکان یابی مراکز آموزشی(مقطع راهنمایی) با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی ((GIS (نمونه موردی: منطقه 3 شهر اصفهان)
(ندگان)پدیدآور
وارثی, حمیدرضارضایی, نعمت اللهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رشد سریع پدیده شهر و شهرنشینی در کشورهای در حال توسعه، مشکلات عمده اجتماعی، اقتصادی و فیزیکی فزایندهای ایجاد کرده است. چنین فرآیندی به گسترش فقر در شهرها، دسترسی ناکافی به مسکن و خدمات اصلی شهری، سیستم حمل و نقل ناکافی و نارسایی امکانات اصلی شهری منجر شده است و با افزایش جمعیت در شهرها به خصوص شهرهای بزرگ، حجم تقاضا برای خدمات و کالاهای عمومی نیز افزایش یافت. ولی به علت ساختار اقتصادی- سیاسی خاص کشورمان، همواره سرعت پاسخگویی به نیازها از سرعت رشد نیازها کمتر بوده است. در این میان کاربریهای پر تقاضا مانند کاربریهای آموزشی به دلایل زیادی مانند عدم هماهنگی نهادهای اجرایی شهرها، مشکلات مالی بخش آموزش و پرورش و عدم آشنایی مسئولان با موازین علمی، مکان یابی مدارس در پاسخگویی به نیازهای جمعیت دانش آموزی با مشکلات زیادی مواجه بودهاند و تعدد عوامل مؤثر در مکانیابی مدارس و افزایش روز افزون مشکلات شهری، لزوم استفاده از روشهای مؤثر و سیستمهای رایانهای را در مکانیابی مدارس بیش از پیش آشکار ساخته است. شیوه کار در این پژوهش، ترکیبی از روشهای کتابخانهای، تحلیلی و میدانی است و در نهایت استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) است. نتیجهای که از این تحقیق به دست آمده، نشان میدهد که مکانهای آموزشی مقطع راهنمایی که در این منطقه (منطقه3 شهر اصفهان) وجود دارند به درستی مکان یابی نشده است و با معیارهای سنجیده شده شهری کاملاً ناسازگاری دارند.
کلید واژگان
سیستم اطلاعات جغرافیاییبرنامه ریزی شهری
مکان یابی
مدارس
ساماندهی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2012-03-201391-01-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهانکارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
شاپا
2228-74852476-3357




