واکاوی اثر سیلخیزی در جنوب شهر تبریز بر اجرای پروژه آزاد راه قطعه شش ارومیه – تبریز
(ندگان)پدیدآور
کیانی, ساراآذریون, فرزاداحمدآبادی, علی
نوع مدرک
Textمقاله کامل
زبان مدرک
فارسیچکیده
برآورد پتانسیل رواناب در مدیریت منابع آبی و طراحی زیرساخت راههای دسترسی و سازههای عمرانی مانند پلها و تونلها بهویژه در جای برخورد با گذر آبهای سطحی از ارزش بسیاری برخوردار است. آزادراه تبریز - ارومیه با هدف ساختن راه درخور بین شهر تبریز و ارومیه در ادامه ساخت کریدور خاور به باختر از تهران تا مرز بازرگان در ۶ قطعه طراحیشده است. در این پژوهش به واکاوی اثر سیلخیزی بر روی قطعه شش آزاد راه تبریز - ارومیه در جنوب شهر تبریز در چارچوب پروژه پژوهشی کاربردی پرداخته شد. ازاینرو، توان تولید رواناب، گنجایش آبگذری، ابعاد هندسی آبروهای مسیر قطعه شش آزادراه تبریز – ارومیه برای هر زیر حوضه ارزیابی شد. برای برآورد رواناب، روش استدلالی بهکاررفته و پسازآن با در نظر گرفتن دبی 100 ساله، ضریب مانینگ 014/0 و شیب طولی 025/0، گنجایش آبگذری آبروها محاسبه و در نهایت کمینه استاندارد آبروها از ابعاد طول و عرض کانال تعیین شد. برآورد کلی نشان از آن است که با توجه به شرایط طبیعی زیر حوضهها و ضریب مانینگ و شیب طولی مناسب، از ابعاد کانال برای تخلیه رواناب تولیدی در نظر گرفته شود. بر این پایه زیر حوضه شماره 10 با مساحت بیشتر و دبی 29/38 مترمکعب بر ثانیه نسبت به سایر زیر حوضهها، با ژرفا و کانال با پهنای بیشتر برای هدایت و تخلیه سیلاب پیشنهادشده است. همچنین نشان میدهد که از بین پارامترهای به کار گفتهشده در زیر حوضهها، پارامتر مساحت تأثیر بیشتری در پتانسیل سیلخیزی دارد.
کلید واژگان
آزادراه تبریز- ارومیهروش استدلالی
سیلخیزی
مخاطرات
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2024-10-221403-08-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
نویسنده مسئول، گروه جغرافیای طبیعی، دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانگروه جغرافیای طبیعی، دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
گروه جغرافیای طبیعی، دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
شاپا
2008-630X2423-7760



