جامعیتِ تبعی قرآن؛ از نظریه تا تطبیق
(ندگان)پدیدآور
راد, علی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نظریۀ جامعیتِ تبعی قرآن بر دو مؤلفه مهم ذاتی بودن جامعیت و شرطی بودن عینیسازی آن در دوره بعد از رحلت رسول خدا استوار است. برابر مؤلفه نخست، جامعیت خصیصه ذاتی و درونی قرآن است که خداوند آن را به علم و حکمت خویش در این کتاب نهادینه کرده است. مؤلفه دوم بر این گزاره تأکید دارد که بعد از رحلت حضرت محمد (ص)، دستیابی به جامعیت قرآن مشروط به مراجعه به عترت (ع) برای کشف و عینی سازی جامعیت است. این نظریه از سوی اهل بیت (ع) در نمونههای متعددی تطبیق داده شده و توانمندی ایشان در عینیسازی جامعیت قرآن مورد پذیرش سایر عالمان قرار گرفته است. نمونههای تطبیقی اثباتگر این مهم هستند که دستیابی به جامعیت قرآن بدون عترت میسور نیست. این مقاله به تقریر ماهیت، رهاورد، مبانی نظریه جامعیت تبعی قرآن و ارائه نمونههایی از کاربست آن در سیره تفسیری عترت (ع) پرداخته است.
کلید واژگان
جامعیت قرآنعلم اهل بیت
وراثت قرآن
اکتشاف جامعیت
قرآن بسندگی
علم دینی
شماره نشریه
111تاریخ نشر
2024-08-221403-06-01



