نقش روش تطبیق تولید علوم انسانی قرآنبنیان از منظر امامخمینی (ره) و آیتالله خامنهای مدظلهالعالی
(ندگان)پدیدآور
لک زایی, رضا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیدهیکی از راههای پیشنهاد شده برای تولید علوم انسانی- اسلامی و بومی، مراجعه به قرآن کریم است؛ برایناساس مسئله مقاله حاضر، روششناسی تولید علوم انسانی قرآنبنیان از منظر امام خمینی(ره) و آیتالله خامنه ای مدظلهالعالی است. براساس دیدگاه امام خمینی(ره) و آیتالله خامنه ای، دستکم سه روش برای تولید علوم انسانی قرآنبنیان قابل استنباط است؛ مبنای متدانی، مبنای متعارف و مبنای متعالی. این سه مبنا، تولید سه مدل علوم انسانی را در پی دارد که میتوان آنها را علوم انسانی متدانی، علوم انسانی متعارف و علوم انسانی قرآنبنیان متعالی نامید. نقطه شروع علوم انسانی قرآنبنیانِ متعالی، پذیرش مرجعیت علمی قرآن و قیام علمی لله و در ادامه بهکاربستن «روش تطبیق» است. تطبیق به این معناست که براساس مقصد قرآن، وضعیت موجود انسان و جامعه را به قرآن عرضه کنیم و قوتها و ضعفهایش را دریابیم و راه برونرفت و وضعیت مطلوب را نشان دهیم؛ از این راه است که قرآن به علوم انسانی راه مییابد. این روش، با همین نام توسط امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای، عرضه تبیین و بهکار گرفته شده است. این مقاله با استفاده از روش دلالت، که در دانش منطق تبیین شده است، دیدگاه امامین انقلاب را در تولید علوم انسانی قرآنبنیان عرضه مینماید.
کلید واژگان
قرآن کریمعلوم انسانی متعالی
امام خمینی(ره)
آیتالله خامنهای
روش تطبیق
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2025-01-201403-11-01
ناشر
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن)سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی پزوهشگاه امام صادق علیه السلامشاپا
2716-99362716 -9944



