نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنوروزی, احسانfa_IR
dc.contributor.authorذاکری, جبارعلیfa_IR
dc.contributor.authorعباسی, علی اکبرfa_IR
dc.contributor.authorمسیبی, سید علیfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T22:13:47Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T22:13:47Z
dc.date.available1403-12-20T22:13:47Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T22:13:47Z
dc.date.issued2025-01-20en_US
dc.date.issued1403-11-01fa_IR
dc.date.submitted2025-01-04en_US
dc.date.submitted1403-10-15fa_IR
dc.identifier.citationنوروزی, احسان, ذاکری, جبارعلی, عباسی, علی اکبر, مسیبی, سید علی. (1403). مطالعه میدانی سختی قائم خط‌ آهن بالاستی بر اساس روش تیر روی بستر ارتجاعی. مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل, 10(4), 35-50. doi: 10.22075/jtie.2025.36434.1711fa_IR
dc.identifier.issn2423-5350
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22075/jtie.2025.36434.1711
dc.identifier.urihttps://jtie.semnan.ac.ir/article_9434.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1128461
dc.description.abstractمطالعه حاضر به تحلیل و اندازه‌گیری سختی قائم خط آهن بالاستی بر اساس روش تیر روی بستر ارتجاعی با تمرکز بر تأثیر ماشین پایدارساز دینامیک پرداخته است. بررسی اثر این ماشین بر سختی قائم خطوط بالاستی می‌تواند به مهندسان راه‌آهن در برنامه‌ریزی تعمیر و نگهداری و کاهش هزینه‌های آن کمک کند. یکی از روش‌های نگهداری خطوط ریلی بالاستی، استفاده از قطار تعمیر و نگهداری مکانیزه خطوط (MDZ) برای تنظیم تراز طولی، پلان مسیر و تثبیت خط ریلی است. در حالی که ماشین زیرکوب دارای مزایایی برای اصلاح سریع هندسه‌ی خط است، معایبی نیز به همراه دارد که به کاهش مقاومت و سختی منجر می‌شود. این معایب ناشی از نفوذ کلنگ‌های زیرکوب به لایه‌ی بالاست و بر هم زدن هم-بندی دانه‌های بالاست است. ماشین پایدارساز دینامیک، بر اساس مطالعات و متون فنی، می‌تواند بخشی از معایب ایجادشده توسط ماشین زیرکوب را بهبود بخشد. برای بررسی این تأثیرات، آزمایشی میدانی در خط شماره یک ایستگاه راه‏آهن کرج انجام شد. نتایج آزمایش‌های انجام ‌شده در سه مرحله، شامل قبل از زیرکوبی، بعد از زیرکوبی و پس از استفاده ازماشین پایدارساز نشان می‌دهد که به دلیل عدم زیرکوبی خط به مدت ۵ سال، در مرحله‌ی قبل از زیرکوبی، سختی قائم در بیشترین مقدار خود قرار دارد. بعد از استفاده از ماشین زیرکوب، به علت نفوذ کلنگ‌های آن به لایه‌ی بالاست و کاهش تراکم و سطح تماس بین دانه‌های بالاست، سختی قائم خط حدود 69 درصد کاهش یافته است. با عبور ماشین پایدارساز دینامیک و اعمال ارتعاشات افقی و بار قائم استاتیک، که منجر به افزایش تراکم و هم‌بندی مناسب دانه‌های لایه بالاست می‌شود، سختی قائم خط حدود 47 درصد نسبت به مرحله‌ی بعد از زیرکوبی افزایش یافته است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه سمنانfa_IR
dc.publisherSemnan Universityen_US
dc.relation.ispartofمهندسی زیر ساخت های حمل و نقلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Transportation Infrastructure Engineeringen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22075/jtie.2025.36434.1711
dc.subjectروسازی بالاستیfa_IR
dc.subjectنگهداری مکانیزهfa_IR
dc.subjectسختی قائم خطfa_IR
dc.subjectبستر ارتجاعیfa_IR
dc.subjectراه آهنfa_IR
dc.titleمطالعه میدانی سختی قائم خط‌ آهن بالاستی بر اساس روش تیر روی بستر ارتجاعیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد، دانشکده مهندسی راه‏آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، دانشکده مهندسی راه‏آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد، دانشکده مهندسی راه‏آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، دانشکده مهندسی راه‏آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue4
dc.citation.spage35
dc.citation.epage50
nlai.contributor.orcid0009-0006-5735-2412
nlai.contributor.orcid0000-0002-4946-7192
nlai.contributor.orcid0009-0009-2141-6092
nlai.contributor.orcid0000-0001-7281-6154


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد