• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فرهنگ و اندیشه ریاضی
    • دوره 43, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فرهنگ و اندیشه ریاضی
    • دوره 43, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    فراز و نشیب آموزش عالی و آموزش ریاضیات در ایران معاصر

    (ندگان)پدیدآور
    قاسمی هنری, طاهر
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    دیدگاه نویسنده
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ابتدا در مورد تاریخ تأسیس مؤسسات آموزش عالی ایران به سبک جدید و انتشار برخی از مجلات ریاضی در نیمهٔ اول قرن چهاردهم مطالب مختصری ارائه می‌گردد و سپس تحولات رشتهٔ ریاضی در نیمهٔ دوم قرن چهاردهم و فراز و نشیب این رشته بررسی خواهد شد. در مورد رشد کمی و کیفی رشتهٔ ریاضی، نقش انجمن ریاضی ایران، کنفرانس ریاضی ایران، کنفرانس آموزش ریاضی ایران، مجلات تخصصی و مقالات پژوهشی حوزهٔ ریاضی، نهضت ترجمه و تألیف کتاب‌های ریاضی، ویراستاری متون دانشگاهی (به‌خصوص در رشتهٔ ریاضی)، نقش دکتر مصاحب در ترویج ریاضیات جدید و تربیت مدرس ریاضی برای دانشگاه‌ها، نهضت واژه‌گزینی، بنیاد دانشنامهٔ نگاری ایران و دانشنامهٔ ریاضی، نقش فرهنگستان‌ زبان و ادب فارسی‏، و فرهنگستان علوم نیز مطالبی ارائه خواهد شد. ضمن بررسی برخی از چالش‌های رشتهٔ ریاضی، ازجمله چگونگی تربیت معلم، نقش دانشگاه فرهنگیان، پدیدهٔ نمره‌دهی در مدرسه و دانشگاه و ضعف آموزش‌های مدرسه‌ای‏، نکاتی هم در مورد هنر معلمی ارائه می‌شود و راهکارهایی برای برون رفت از چالش‌های موجود رشتهٔ ریاضی پیشنهاد خواهد شد. البته مطالب ارائه‌شده در این مقاله سیر تاریخی و تحولات رشته‌های آمار و علوم کامپیوتر را در بر نمی‌گیرد و بهتر است در این مورد استادان این رشته‌ها تحولات تاریخی آن‌ها را عرضه کنند.
    کلید واژگان
    مؤسسات آموزش عالی‏
    رشتهٔ ریاضی
    انجمن ریاضی ایران
    دکتر مصاحب
    فرهنگستان‌ زبان و ادب فارسی‏
    دانشگاه فرهنگیان
    هنر معلمی
    مباحث عمومی و مباحث مختلف ویژه
    زندگی‌نامه و تاریخ ریاضیات

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2024-11-21
    1403-09-01
    ناشر
    انجمن ریاضی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه خوارزمی، دانشکدهٔ علوم ریاضی و کامپیوتر

    شاپا
    1022-6443
    URI
    https://dx.doi.org/10.30504/mct.2024.1450.2019
    http://mct.iranjournals.ir/article_435.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1126658

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب