شکل زمانی تجربههای ادراکی
(ندگان)پدیدآور
بشیری, محسن
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این نوشتار ماهیت وجودشناختی تجربههای ادراکی را بررسی میکند و به دنبال دستهبندی آنها در چارچوب متافیزیکی است. برخلاف مباحث مرسوم در رابطه با محتوا و ویژگی پدیداری تجربهها، این بحث ماهیت زیربنایی تجربهها را از نظر تعلق به مقولههای وجودشناختی بررسی میکند. دیدگاه رایج تجربههای ادراکی را رویدادهایی ذهنی میداند که محتوایشان جهان را بازنمایی میکند. با وجود این دیدگاه، این پرسش همچنان باقی است که آیا تجربهها از نظر وجودشناختی در مقولة رویداد مندرج میشوند. این نوشتار در وهله نخست دیدگاه الکس برن را توضیح میدهد که در دلایل مبتنی بر زبان طبیعی و دروننگری برای طبقهبندی تجربههای ادراکی در مقوله رویداد مناقشه میکند. سپس، برن با مقایسة تجربههای ادراکی با گرایشهای گزارهای مانند باور دیدگاهی جایگزین را مطرح میکند؛ از این رو، تجربهها اصلاً رویداد نیستند، بلکه همانند باورها، قرار گرفتن در حالتهایی هستند که سوژه را با محتوا مرتبط میکنند. به نظر میرسد برن با طرح این دیدگاه، اولاً، تمایز وجودشناختی بین حالت و رویداد را میپذیرد و ثانیاً، حالت بودن تجربههای ادراکی را ترجیح میدهد. با بررسی ساختارهای زمانی پدیدهها (شکل زمانی)، به این پرسش پاسخ میدهم که آیا تمایز میان رویداد و حالت وجودشناختی است یا اینکه این دو صرفاً شیوههایی مختلف برای بیان توصیفهای ما از پدیدهها در زبان هستند. طی طرح مباحثی در رابطه با موضوع استمرار اشیای فیزیکی، در نهایت به این نتیجه میرسم که تعیّن در لحظه ممکن است ملاکی خوب برای تمایز میان دو مقولة حالت/رویداد باشد. در نهایت، استدلال خواهم کرد که ویژگیهای تجربی ویژگیهایی پویا هستند و تمثّل یافتن این ویژگیها توسط سوژه تجربههای ادراکی را در مقولة واقعشوندگان، مشخصاً رویدادها، قرار میدهد.
کلید واژگان
تجربههای ادراکیشکل زمانی
وجودشناسی
رویدادها
حالتها
فلسفه تحلیلی
شماره نشریه
38تاریخ نشر
2024-09-221403-07-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دکترای تخصصی گروه فلسفه و کلام، دانشکده الهیات، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایرانشاپا
2008-80862476-3276



