تحلیل عروض و معیت با توجه به تقسیم اضافه به عقلی و وجودی در فلسفۀ ابن سینا
(ندگان)پدیدآور
عظیمی دستگردی, جوادارشد ریاحی, علیشانظری, جعفر
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اضافه در حکمت سینوی به اضافۀ وجودی و عقلی تقسیم میشود. اضافۀ وجودی اضافهای است که در خارج تحقق دارد. این تحقق خارجی مستلزم این است که عارض شدن اضافه بر موضوع و معیتش با طرف دیگر از اوصاف خارجی باشد و به دلیل لزوم تسلسل، این امر محال است و محال بودنش، محال بودن اضافۀ وجودی را به دنبال دارد. در این پژوهش، با تجزیه و تحلیل پاسخهای ابن سینا این نتیجه به دست میآید که از طرفی، او عروض را برای اضافۀ وجودی اضافهای خارجی میداند که به نفس ذاتش عارض است، نه به واسطۀ عروضی دیگر، تا تسلسل لازم آید و از طرف دیگر، باور دارد معیت یک ویژگی ذاتی برای وجود اضافه است؛ بنابراین، وجود اضافه امری غیرقائم به ذات معرفی میشود. این نوع وجود که تمامی اشیاء را با یکدیگر مرتبط و متصل میکند، از علاقهای حکایت دارد که در ماهیتِ اضافه نهفته است و در ذهن و در خارج جعل میشود و بر همین اساس، رابطۀ بین موجودات در عقل و خارج را نوعی عینیت میبخشد.
کلید واژگان
اضافۀ خارجیاضافۀ عقلی
معیت
عروض
ابن سینا
فلسفه اسلامی - مشاء
شماره نشریه
38تاریخ نشر
2024-09-221403-07-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترا گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اهل البیت (ع)، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایراناستاد گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اهل البیت (ع)، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اهل البیت (ع)، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
شاپا
2008-80862476-3276



