اخلاق کیفرگرایی از منظر مقاصد شریعت شاطبی و فایدهگرایی بنتام
(ندگان)پدیدآور
کریمی, سعیدطباطبایی, مرتضی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کیفردهی، توجیه مجازات و نسبت کیفردهی با عدالت از جملۀ مباحثی مهم هستند که در فلسفۀ اخلاق و مباحث فقهی مورد توجه اندیشمندان بودهاند. در مقالۀ حاضر، ابتدا، تعریف کیفرگرایی و هدف از آن بیان شده است. سپس، نظریههای شاطبی و جرمی بنتام در باب مجازات بیان شدهاند و پس از بحثی تطبیقی، نظریۀ بنتام از موضع شاطبی نقد و بررسی شده است. در فایدهگراییِ بنتام، کیفردادن بهخودیخودی رنج محسوب میشود؛ مگر اینکه نفع آن بر ضرر آن غلبه کند. در مواقعی هم که موجب بیشترین نفع برای بیشترین افراد میشود، مجازات کردن مطلوب است؛ اگرچه موجب بیعدالتی شود. بر مبنای کیفرگرایی شاطبی، مجرم باید مجازات شود. یکی از مهمترین دلایل آن بازدارندگی مجازات کردن است. اگر در موقعیتهایی نادر هم موجب بازدارندگی نشود، باز هم باید مجازات شود؛ زیرا چهبسا دارای مصالحی باشد که بر ما مخفی هستند. میتوان با نظریۀ کیفرگرایی شاطبی که در قیاس با فایدهگرایی کلاسیک رویکردی قاعدهمحور دارد، نظریۀ کیفرگرایی بنتام را نقد کرد و اشکالهایی از جمله زیر سؤال رفتن مبحث عدالت در کیفردهی را وارد دانست. در کنار آن، سه تفاوت مهم میان مقاصد شریعت شاطبی با کیفرگراییِ فایدهگرایانۀ بنتام بررسی شدهاند که به نوعی قوت و برتری مقاصد شریعت بر فایدهگرایی را نشان میدهند. این تفاوتها عبارتاند از: 1. معیارهای زمانی مصلحت، 2. انحصار لذت فایدهگرایان در لذات مادی و جامعیت لذات (مادی و معنوی) در مقاصد شریعت و 3. فرع بودن اعتبار دین بر دنیا در فایدهگرایی و تقدم دین بر دنیا در مقاصد شریعت مدنظر؛ به گونهای که دین اساس و پایه مصالح دیگر است.
کلید واژگان
مجازاتکیفرگرایی
عدالت
مقاصدالشریعه
فایدهگرایی
شاطبی
بنتام
فلسفه اخلاق
شماره نشریه
39تاریخ نشر
2025-03-211404-01-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
گروه فلسفه اخلاق، دانشکده فلسفه، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایراناستادیار گروه فلسفه اخلاق، دانشکده فلسفه، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران
شاپا
2008-80862476-3276



