شناسایی و تحلیل رویکردهای موجود و مطلوب در صنایع فرهنگی کشور مبتنی بر دیدگاه ذینفعان
(ندگان)پدیدآور
ملکیفر, سیاوشقاضی نوری, سید سپهرقانعی راد, محمدامینموسوی, آرشنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
صنایع فرهنگی صنایعی هستند که کارکرد اصلی آنها خلق، تولید و تجاریسازی مضامین فرهنگی در قالب انواع کالا یا خدمات است و صنایعی مانند بازیهای رایانهای، اسباببازی، نشر و مد و لباس را شامل میشوند. آمارها نشان میدهد که صنایع فرهنگی کشور با وضع مطلوب فاصله دارند.کاهش این فاصله مستلزم تبیین وضع موجود و مطلوب این صنایع و طراحی سیاستهایی برای دستیابی به وضع مطلوب است. مقالۀ حاضر رویکردهای فعلی در صنایع فرهنگی کشور را از منظر ذینفعان بررسی میکند و میکوشد به این پرسش پاسخ دهد که در وضعیت مطلوب چه رویکردهایی باید بر این صنایع حاکم باشد. روش پژوهش صورتبندی رویکردهای بدیل در حیطۀ صنایع فرهنگی براساس مرور ادبیات و شناسایی رویکردهای موجود و مطلوب از طریق نظرسنجی از ذینفعان است. برای شناسایی ذینفعان از الگوی نظام نوآوری صنایع فرهنگی استفاده شده است. اعتبار پژوهش نیز در قالب مصاحبه با پنج صاحبنظر صنایع فرهنگی بررسی شده و اصلاحاتی در رویکردها صورت گرفته است. تحلیل نتایج نظرسنجی نشان میدهد که در حال حاضر رویکرد حاکم بر صنایع فرهنگی، رویکرد «دفاعی، امنیتی و نظارتی» است که در وضع مطلوب باید جای خود را به رویکردهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بدهد.
کلید واژگان
صنایع فرهنگیذینفعان
نظام نوآوری
وضع موجود
وضع مطلوب
سیاست علم، فناوری و نوآوری
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2018-04-211397-02-01
ناشر
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریCenter of Strategic Studies
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری آیندهپژوهی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوراستاد گروه مدیریت فناوری اطلاعات دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
شاپا
2538-50382538-4929




