سنخشناسی علمی / ذهنی عملکرد بازاریابی استارتاپهای حوزۀ فینتک با کاربست روش ذهنشناختی کیو
(ندگان)پدیدآور
بهزادنیا, مهردادنایب زاده, شهنازحاتمی نسب, سید حسندهقان اشکذری, محمدرضا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهشها درزمینۀ استارتاپهای حوزۀ فینتک با توجه به رشد بازارهای رقابتی و شدت تحولات درزمینۀ رقابت اهمیت یافته است؛ ولی بهدلیل عدم شناخت عملکرد بازاریابی در پژوهشها که راهگشای محققان در این راه است، آنها نمیتوانند از فرصتهای موجود بهدرستی استفاده کنند؛ بنابراین ضرورت پژوهشی برای شناخت دقیق عملکرد بازاریابی استارتاپهای حوزۀ فینتک با کاربست روش کیو وجود دارد. چارچوب فلسفی پژوهش ازنوع پارادایم تفسیری-اثباتگرایی است. روش پژوهش برحسب شیوۀ گردآوری دادهها کیفی، ازلحاظ جهتگیری، توسعهای، بهلحاظ ماهیت، اکتشافی و ازنوع پژوهش آمیخته (کیفی-کمّی) است. جامعۀ آماری تعداد 13 نفر از خبرگان و فعّالان در استارتاپهای حوزۀ فینتک است که بهصورت نمونهگیری هدفمند و غیراحتمالی انتخاب شدهاند. در این مطالعه برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS-26 و از روش تحلیل عاملی استفاده شد. پس از بررسیهای دقیق و سازماندهی دادهها 119 گزاره یا عبارت بهصورت مرور سیستماتیک شناسایی و درنهایت، 41 گزاره بهعنوان نمونۀ کیو انتخاب شد و در پایان، مشارکتکنندگان گزارهها را اولویتبندی کردند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی کیو نشان داد که 4 دیدگاه مختلف یا الگوی ذهنی به عملکرد بازاریابی استارتاپهای حوزۀ فینتک درمیان خبرگان آگاه وجود دارد؛ ازجمله «شاخصهای عملکرد مشتری در فینتک»، «توسعه و کارایی در ارتباط با مشتری»، «موفقیت فروش و وفاداری مشتری»، «استراتژی رشد و رضایت در فینتک». نظر بهضرورت ارتقای عملکرد بازاریابی شرکتهای فعّال در صنعت فینتک در دنیای فرارقابتی امروز و لزوم یکپارچگی در سیستمهای ارزیابی عملکرد بازاریابی نتایج پژوهش حاضر میتواند به تبیین پارادایم فکری خبرگان این صنعت و درنتیجه، رشد و بالندگی آن کمک کند.
کلید واژگان
عملکرد بازاریابیفناوری مالی
استارتاپ
استارتاپهای حوزۀ فینتک
روش کیو
بازاریابی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2024-11-211403-09-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایراناستاد بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
دانشیار بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
استادیار، گروه مدیریت، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران



