شناسایی محرکهای آنلاین و آفلاین ارزش ویژۀ برند مشتریمحور در شرکتهای مخابراتی کشور عراق
(ندگان)پدیدآور
العیدانی, اسامهحسنقلی پور, طهمورثانصاری, منوچهر
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ارزش ویژۀ برند مشتریمحور یکی از کلیدیترین مفاهیم در بازاریابی است که در آن شرکتها و سازمانهای مختلف همواره بهدنبال ارتقای ارزش ویژۀ برند خود هستند. پژوهش حاضر با هدف تشریح ارزش ویژۀ برند مشتریمحور در شرکتهای مخابراتی کشور عراق و شناسایی محرکهای آفلاین و آنلاین مؤثر بر آن انجام شده است. این پژوهش با روش کیفی تکنیک تحلیل تم انجام شد که در آن 25 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی شرکتهای مخابراتی مختلف در کشور عراق به شکل هدفمند مصاحبه شدند. در این مطالعه از الگوی پنجمرحلهای Castleberry & Nolen (2018) که شامل کامپایلکردن، جداسازی، گردآوری مجدد، تفسیر و نتیجهگیری برای تجزیهوتحلیل دادههاست، استفاده شد. مطابق نتایج 55 کد باز نهایی، 13 تم فرعی و 6 تم اصلی تولید شد که در دو طبقۀ ارزش ویژۀ برند مشتریمحور و محرکهای آن دستهبندی شدند. ارزش ویژۀ برند مشتریمحور شامل مؤلفههای کیفیت ادراکشده، تداعی برند، آگاهی از برند و وفاداری به برند است که در آن مؤلفۀ کیفیت ادراکشده مفهوم کلیدیتری دارد. محرکهای ارزش ویژۀ برند در دو بخش محرکهای آفلاین و محرکهای آنلاین دستهبندی شد. محرکهای آفلاین شامل ارزش قیمتی، حفظ حریمخصوصی، ادراک امنیت، خدمات جانبی، خدمات سفارشیشده و ایجاد حس مشارکت مشتریان در امور شرکت بود. محرکهای آنلاین نیز دو تم فرعی پشتیبانی اینترنتی و قابلیتهای اینترنت پیشرفته را داشت. مجموع محرکهای آفلاین و آنلاین میتواند موجبات ارتقای ارزش ویژۀ برند را در شرکتهای مخابراتی عراق فراهم کند.
کلید واژگان
ارزش ویژۀ برندشرکتهای مخابراتی
کیفیت ادراکشده
محرکهای ارزش ویژۀ برند
بازاریابی و تحقیقات بازار الکترونیک
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2024-08-221403-06-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، مدیریت بازاریابی و استراتژی کسبوکار، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران،ایراناستاد، مدیریت بازاریابی و استراتژی کسبوکار، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشیار، مدیریت بازاریابی و استراتژی کسبوکار، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران



