• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات بازاریابی نوین
    • دوره 14, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات بازاریابی نوین
    • دوره 14, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارائۀ چارچوب قابلیت‌های رایزنی بازرگانی خارجی

    (ندگان)پدیدآور
    شاه حسینی, محمدعلینظری, محسنخروطی, محمدحسین
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    رایزنی بازرگانی خارجی به‌عنوان یک فعالیت کلیدی در توسعۀ تجارت بین‌المللی نیازمند مجموعۀ مشخصی از قابلیت‌ها در‌سطح‌های فردی و سازمانی است؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف ارائۀ یک چارچوب قابلیت استراتژیک رایزنی بازرگانی خارجی صورت گرفته است. روش این پژوهش از نوع کیفی با استفاده از روش نظریۀ داده‌بنیاد با رویکرد گلیزری و نیز از نوع توسعه‌ای است. جامعۀ این پژوهش شامل متخصصان و خبرگان حوزۀ رایزنی بازرگانی از‌جمله رایزنان بازرگانی و سُفراست. مشارکت‌کنندگان شامل 12 نفر هستند که به روش قضاوتی هدفمند انتخاب شده‌اند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته است. در این مطالعه برای اعتبارسنجی یافته‌های پژوهش از ضریب کاپا بین کدگذاران استفاده شده که با‌توجه به مقدار آن که 73/0 بود، یافته‌های پژوهش اعتبار مطلوبی داشته است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که قابلیت‌های لازم برای موفقیت در رایزنی بازرگانی خارجی در دو سطح فردی و سازمانی طبقه‌بندی می‌شود. در‌سطح فردی، قابلیت‌های دانش و تخصص، مهارت‌های ارتباطی و بین‌فردی، مهارت‌های فنی و مهارت‌های رهبری و مدیریتی اهمیت ویژه‌ای دارد. در‌سطح سازمانی، ساختار و منابع، فرهنگ سازمانی و فرآیندها و سیستم‌ها به‌عنوان عوامل کلیدی در موفقیت رایزنی بازرگانی خارجی شناسایی شده‌ است. همچنین، ارائۀ ارزش و روابط خارجی به‌عنوان دو عامل مهم در‌سطح بین‌سازمانی مطرح شده است. این چارچوب می‌تواند به‌عنوان یک ابزار مدیریتی برای سازمان‌هایی که در‌حوزۀ بازرگانی بین‌المللی فعالیت می‌کنند، استفاده شود.
    کلید واژگان
    رایزنی بازرگانی
    قابلیت‌های رایزنی بازرگانی
    دیپلماسی
    دیپلماسی بازرگانی
    تجارت بین‌المللی
    بازاریابی جهانی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2024-08-22
    1403-06-01
    ناشر
    دانشگاه اصفهان
    University of Isfahan
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه استراتژی و سیاست‌گذاری کسب‌ و کار، دانشکدگان مدیریت، دانشکدۀ مدیریت کسب‌ و‌ کار دانشگاه تهران، تهران، ایران
    دانشیار گروه بازاریابی و توسعۀ بازار، دانشکدگان مدیریت، دانشکده مدیریت کسب ‌و کار دانشگاه تهران، تهران، ایران
    دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی سیاستگذاری بازرگانی، پردیس بین‌المللی کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران

    شاپا
    2228-7744
    URI
    https://dx.doi.org/10.22108/nmrj.2024.141619.3066
    https://nmrj.ui.ac.ir/article_28766.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1125056

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب