• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 23, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 23, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأملی بر ادبیات نیازسنجی آموزشی از منظر برنامه‌ریزی درسی شاخة تحصیلی فنی‌وحرفه‌ای: یک کاوشگری انتقادی

    (ندگان)پدیدآور
    کیا, محسنملکی, حسنصادقی, علیرضایادگارزاده, رضا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر، تأملی انتقادی بر ادبیات نیازسنجی آموزشی از منظر برنامه‌ریزی درسی شاخة فنی‌وحرفه‌ای است. ازاین‌رو، از روش کاوشگری فلسفی انتقادی استفاده شده است. جامعة پژوهش از تمامی پژوهش‌ها، کتاب‌ها، مقاله‌ها و محتواهای منتشرشده در وبگاه‌ها‌ و پایگاه‌های اطلاعاتی مرتبط با موضوع تشکیل شده است. از میان آن‌ها 127 مقاله، کتاب، سند، آیین‌نامه، پژوهش و گزارش ملی و بین‌المللی ازطریق نمونه‌گیری هدفمند بررسی و مطالعه شد. برای گردآوری داده‌ها و اطلاعات از فرم بررسی اسنادی استفاده شد. تحلیل اطلاعات نیز ازطریق تحلیل محتوای کیفی انجام شد. براساس یافته‌های پژوهش، مزایای ادبیات نیازسنجی آموزشی عبارت‌اند از: امکان استفاده از برداشت شکاف از نیاز و نیازسنجی، امکان تحقق بیشتر اهداف و اصول نیازسنجی، امکان نیازسنجی با الگوهای مبتنی‌بر تجزیه‌وتحلیل شغل، پوشش بیشتر ابعاد برنامة درسی ازطریق دیکوم، امکان کاربرد بیشتر دسته‌بندی روش‌ها و انواع نیازسنجی شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا در نیازسنجی شاخۀ فنی‌وحرفه‌ای. همچنین، معایب این حوزه عبارت‌اند از: غیرمفیدبودن برداشت‌های خواسته‌ها و ترجیحات، کمبود و فقدان نیاز و نیازسنجی، کم‌توجهی به هدف تحقق برنامه‌ریزی مشارکتی و اصول مشارکت و رعایت ملاحظات فرهنگی، ناقص‌بودن بیشتر الگوهای موجود و پوشش‌ندادن ابعاد و زوایای کامل برنامه‌های درسی شاخة فنی‌وحرفه‌ای و کاربردی‌نبودن نیازسنجی‌هایی از نوع اپسیلون و زتا. بنابراین، باوجود مزایا و معایب ذکرشده، استفاده از ادبیات نیازسنجی در نیازسنجی شاخة فنی‌وحرفه‌ای نیازمند تأمل و به‌گزینی از ادبیات موجود و ارائة الگویی خاص این شاخة تحصیلی است.
    کلید واژگان
    نیازسنجی آموزشی
    برنامه‌ریزی درسی
    فنی‌وحرفه‌ای
    نقد
    آموزش‌وپرورش

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2024-09-22
    1403-07-01
    ناشر
    سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مطالعات برنامة درسی، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی،دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
    استاد گروه مطالعات برنامة درسی، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
    دانشیار گروه برنامه‌ریزی درسی دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
    استادیار گروه مطالعات برنامة درسی، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی،دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

    شاپا
    1735-1235
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jei.2024.408340.2712
    https://noavaryedu.oerp.ir/article_208010.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1125000

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب