رضایتمندی سیاسی- ملی در پهنة جهانی شدن (بازکاوی تاثیر رسانههای فرامرزی و درون مرزی بر رضایتمندی سیاسی- ملی در عصر جهانیشدن)
(ندگان)پدیدآور
قبادی, مجیدجعفری, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در معادلات سیاسی بینالمللی، رسانهها بهعنوان نیرومندترین و در ضمن باصرفهترین ابزار پیشبرد اهداف و ایدئولوژیهای دستاندرکاران پروژة جهانیکردن بهحساب میآیند. در واقع، قدرتهای جهانی در تلاش هستند با استفاده از قدرت رسانهها، فرایندهای جهانی شدن را به نفع خود تغییر دهند. در این خصوص، تاثیر گذاشتن بر سطح رضایتمندی سیاسی مردم کشورهای مختلف از طریق رسانهای کردن ضعفها یا نقاط قوت دولتها و افزایش توقعات مردم، یکی از برنامههای مورد توجه آنان بوده و هست.
پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطة رسانههای جمعی و رضایتمندی سیاسی- ملی، با بررسی نظریههای مختلف در حوزة رضایتمندی سیاسی و رسانههای گروهی، به بیان نظری مسئلة تحقیق پرداخته است. در این تحقیق، از روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه از میان حجم نمونة 400 نفر، به گردآوری دادهها پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که از بین چهار رسانة گروهی (تلویزیون، ماهواره، اینترنت و روزنامه) میزان مصرف اینترنت، رابطة معناداری با متغیر وابستة تحقیق نداشت، اما رسانهی دیگر، در سطح اطمینان 99 درصد، رابطة معناداری با رضایتمندی ضرایب رگرسیون چند متغیری نشان میدهد که بهترتیب، تلویزیون، ماهواره و روزنامه، بهترین پیشبینی کنندهها برای رضایتمندی سیاسی- ملیاند.
کلید واژگان
رضایتمندی سیاسی- ملیرسانههای گروهی برون مرزی
رسانههای گروهی درون مرزی
جهانیشدن
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2014-04-211393-02-01
ناشر
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریCenter of Strategic Studies
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی تهرانکارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی تهران
شاپا
2538-50382538-4929




