• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
    • دوره 13, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
    • دوره 13, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تیپ‌شناسی روان‌شناسان اینستاگرامی ایرانی.

    (ندگان)پدیدآور
    همدمی, میثمحکیم‌جوادی, منصورعلیخواه, فردینشاکری نیا, ایرجزبردست, عذرا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مستخرج از پایاننامه
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    امروزه رسانه‌های اجتماعی نقشی پررنگ در زندگی ما یافته‌اند و از جهاتی گوناگون ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند؛ یکی از رسانه‌های اجتماعی محبوب در ایران اینستاگرام است و یکی از موضوعات محبوب طرح‌شده در اینستاگرام ادعاهای روان‌شناختی هستند. وقتی گزاره‌های روان‌شناسی در رسانه‌ای اجتماعی برای عموم مردم مطرح می‌شوند با پدیده‌ای تحت عنوان روان‌شناسی عامه‌پسند طرف هستیم. به‌رغم انتشار گستردۀ ادعاهای روان‌شناختی در اینستاگرام، ما هیچ مطالعه‌ای در باب روان‌شناسان اینستاگرامی یا تیپ‌شناسی آنان نیافتیم؛ بنابراین بر آن شدیم تا در این مطالعه بر مبنای معیارهایی توصیفی، انواع تیپ‌های مختلف روان‌شناسان عامه‌پسند اینستاگرامی را شناسایی کنیم. شیوۀ مطالعۀ ما نتنوگرافی بود. نتنوگرافی، نوعی مردم‌نگاری در بستر اینترنت است که تکنیک اصلی مورداستفاده در آن، مشاهدۀ مداوم و عمیق است. ما از طریق مشاهدات مداوم و عمیق و نیز با اتکا به اصول منطقی و شواهد علمی، درنهایت شش تیپ از روان‌شناسان عامه‌پسند اینستاگرامی را شناسایی کردیم که عبارت‌اند از: روان‌شناسان شواهدمحور اینستاگرامی، روان‌شناسان عقل سلیم اینستاگرامی، روان‌شناسان شبه‌علمی نهان اینستاگرامی، روان‌شناسان شبه‌علمی آشکار اینستاگرامی، روان‌شناسان زرد اینستاگرامی و روان‌شناسان تیپ آمیختۀ اینستاگرامی؛ بدین‌ترتیب ما نشان دادیم که روان‌شناسی عامه‌پسند اینستاگرامی ابداً پدیده‌ای یکدست نیست، نمی‌توان همۀ روان‌شناسان اینستاگرامی را زرد یا غیر علمی تلقی کرد، بلکه روان‌شناسی اینستاگرامی در قالب تیپ‌هایی متفاوت نمود می‌یابد، همچنین نشان دادیم برخی از این تیپ‌ها سودمندی بیشتری دارند و برخی نیز به‌شدت زیان‌بارند. پژوهشگران بعدی می‌توانند به اعتبارسنجی کمّی این تیپ‌ها بپردازند، تیپ‌های احتمالی دیگری را شناسایی کنند یا مشخصه‌ها و پیامدهای مثبت و منفی هر تیپ را به نحوی ژرف‌تر مورد واکاوی قرار دهند.
    کلید واژگان
    روان‌شناسی عامه‌پسند
    تیپ‌شناسی
    اینستاگرام
    شبه‌علم
    سرمایه اجتماعی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2024-08-22
    1403-06-01
    ناشر
    معاونت پژوهشی دانشگاه تبریز
    سازمان پدید آورنده
    کاندیدای دکتری رشتۀ روان‌شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
    دانشیار، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
    دانشیار، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان، رشت، ایران. (نویسنده مسئول)
    دانشیار، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
    استادیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

    شاپا
    2322-4371
    2676-4660
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jeds.2024.60062.1785
    https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_18783.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1121305

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب