تحلیلی بر روابط تعاملی ابعاد توسعۀ کارآفرینی از طریق ورزش در دانشگاههای فنی و حرفهای کشور
(ندگان)پدیدآور
حسن زاده, علیپوررنجبر, محمدمنوچهری نژاد, محسن
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تحقیق حاضر با هدف تحلیلی بر روابط تعاملی ابعاد توسعه کارآفرینی از طریق ورزش در دانشگاههای فنی و حرفهای کشور طراحی و اجرا شد. روش این تحقیق از نوع آمیخته بود که در دو بخش کیفی و کمّی اجرا شد. جامعه آماری تحقیق متخصصانی بودند که به موضوع پژوهش اشراف کامل داشتند. ابزارهای گردآوری تحقیق، مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته بود. در قسمت تجزیهوتحلیل کمّی تحقیق، از روش دیمتل و در بخش کیفی از روش دلفی فازی استفاده شد. پس از انجام روش دلفی فازی، 46 گویه در چهار بعد اصلی و دوازده بعد فرعی شناسایی و دستهبندی شدند؛ بهصورتیکه چهار بعد اصلی و دوازده بعد فرعی شامل عامل محیطی (آدابورسوم، قوانین و مقررات، مسائل سیاست و مسائل اجتماعی)، عامل تجاری (بازارها و محصولات ورزشی)، عامل تخصصی (فناوری، تجربه، رویدادهای ورزشی و آموزش) و عامل مدیریتی (برنامهریزی و ارزیابی و نظارت) بود. در ادامه تحقیق، برای انجام روش دیمتل از دوازده مؤلفه شامل آدابورسوم، قوانین و مقررات، مسائل سیاست، مسائل اجتماعی، بازارها، محصولات ورزشی، فناوری، تجربه، رویدادهای ورزشی، آموزش، برنامهریزی و ارزیابی و نظارت استفاده شد. روش دیمتل برای شناسایی روابط بین ابعاد به کار رفت. مطابق با روابط مشخص شد که نقش آموزش، قوانین و مقررات، برنامهریزی، ارزیابی و نظارت، آدابورسوم و مسائل سیاست در بروز و شکلگیری سایر عوامل در راستای توسعه کارآفرینی از طریق ورزش در دانشگاههای فنی وحرفهای کشور، مهم و مشخص است.
کلید واژگان
توسعهدانشگاه
کارآفرینی
فنی و حرفهای
ورزش
مهارت های ارتباطی در ورزش
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2024-04-201403-02-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.دانشیار گروه تربیتبدنی دانشکده پزشکی و مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
شاپا
2345557825384961



