تأثیر رسانههای اجتماعی بر تصویر بدن با میانجیگری مقایسۀ اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
غفاری نسب, اسفندیاررحمانی, روح الله
نوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اهداف: هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت تصویر بدن دانشآموزان و رابطۀ آن با رسانههای اجتماعی و مقایسۀ اجتماعی است. روش مطالعه: پژوهش حاضر کمی و از نوع پیمایش است. 364 نفر از دانشآموزان از طریق فرمول کوکران و با روش تصادفی طبقهای بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامۀ تصویر بدن خود فرم کوتاه، پرسشنامۀ مقایسۀ اجتماعی گیبونز و بونک (1999) و پرسشنامۀ محققساخته رسانههای اجتماعی بود که پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ و شاخص پایایی ترکیبی و روایی آن از طریق میانگین واریانس استخراجشده و روایی تشخیصی برآورد گردید. تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح توصیفی از طریق نرمافزار اسپیاساس و استنباطی از طریق روش حداقل مربعات جزئی انجام شد. یافتهها: یافتههای توصیفی نشان دادند دانشآموزان تا حدودی از تصویر بدن خود اظهار نگرانی کردهاند. یافتههای استنباطی نشان داد که متغیرهای رسانههای اجتماعی، مقایسۀ اجتماعی و جنسیت با تصویر بدن، رابطۀ معنیداری دارند. علاوه بر این مقایسۀ اجتماعی اثر رسانههای اجتماعی بر تصویر بدن را تا حدود زیادی میانجیگری میکند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش مؤسسات آموزشی و سیاستگذاران باید در جهت آموزش و پرورش سواد رسانهای و مهارت تفکر انتقادی همچنین برگزاری دورههایی آموزشی برای دانشآموزان در زمینۀ استفادۀ آگاهانه از رسانههای اجتماعی تلاش نمایند.
کلید واژگان
تصویر بدنجهرم
رسانههای اجتماعی
معادلات ساختاری
مقایسۀ اجتماعی
جامعه شناسی
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2025-02-191403-12-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
دانشیار، بخش جامعهشناسی و برنامهریزی، دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.دانشجوی دکتری، بخش جامعهشناسی و برنامهریزی، دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
شاپا
2383-03952538-3612



