نفی به رسمیتشناسی دانشآموزان از سوی معلمان و اولیای مدرسه (مطالعهای درخصوص دانشآموزان دورۀ دوم مقطع متوسطۀ شهر تهران)
(ندگان)پدیدآور
لطفی, مهوشحبیب پور گتابی, کرمقادری, صلاح الدینمرادخانی, علی
نوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر در پی این است که به وضعیت و فعلیتِ سطوح بهرسمیتشناسی دانشآموزان دورۀ دوم مقطع متوسطۀ شهر تهران از سوی معلمان و اولیای مدرسه، همراه با مفاهیم فرعی ملازم با آن، بپردازد. نظریۀ بهرسمیتشناسی هونت چارچوبی را برای فهم تجربۀ زیستۀ دانشآموزان فراهم میکند که ناظر بر روابطشان با معلمان و اولیای مدرسه است. روش مطالعه: در این پژوهش پدیدارشناسی تفسیری بود و انتخاب مشارکتکنندگان (13 نفر) با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند با استراتژی حداکثر تغییرات و تکنیک مصاحبۀ عمیق نیمهساختاریافته انجام شده است. یافتهها: سه مضمون اصلی برای بیان تجارب زیستۀ دانشآموزان از دادهها استخراج شده است: «نظام شخصیتی معلمان و اولیای مدرسه»، «تبعیض» و «ترویج ایدئولوژی رسمی مذهببنیاد». تجارب منفیی صورتبندیشده ذیل مضمون «ترویج ایدئولوژی رسمی مذهببنیادْ» بیشتر با سطوح دوم و بهخصوص سوم بیاحترامی نزد هونت در تناظرند و مجموعۀ تجارب منفیای که با مضامینِ «نظام شخصیتی اولیای مدرسه» و «تبعیض» از آنها یاد کردیم شامل هر سه سطح بیاحترامی در نظریۀ وی هستند. محبتنکردن به دانشآموزان و حمایتنکردن از آنها، القای احساسات منفی به دانشآموزان و نداشتن همدلی با آنها همگی احساساتی هستند که به سطح نخست بیاحترامی اشاره دارند و زمانیکه با مجبورکردن دانشآموزان به تبعیت از ایدئولوژی خاصی روبهرو هستیم، نفی هرگونه کثرت در میان است که همه مصداق بیاحترامی در سطح دوماند؛ و درنهایت ایدئولوژی مرکزگرایی و همچنین تجویز نحوۀ مشخصی از زیست/ بودنْ بیاحترامی در سطح سوم است. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش بیانگر این است که فرآیند بهرسمیتشناسی دانشآموزان در مدرسه مخدوش است و این میتواند باعث شود آنها برای شناخت امر جمعی، به وجه عام، با مشکل مواجه شوند. درواقع میتوان مدرسه را اجتماعی در نظر گرفت که مطالبۀ بهرسمیتشناسی در آن با اخلال مواجه است.
کلید واژگان
بهرسمیتشناسیعشقورزیدن
محترمشمردن
ارجمندشمردن
پدیدارشناسی تفسیری
جامعه شناسی نهادهای اجتماعی
شماره نشریه
23تاریخ نشر
2024-08-221403-06-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری جامعهشناسی،سیاستگذاری فرهنگی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایراندانشیار، گروه جامعه شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران
دانشیار، گروه جامعهشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران
دانشیار، گروه فلسفۀ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
شاپا
2383-03952538-3612



