• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه شناسی نهادهای اجتماعی
    • دوره 11, شماره 23
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه شناسی نهادهای اجتماعی
    • دوره 11, شماره 23
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نفی به رسمیت‌شناسی دانش‌آموزان از سوی معلمان و اولیای مدرسه (مطالعه‌ای درخصوص دانش‌آموزان دورۀ دوم مقطع متوسطۀ شهر تهران)

    (ندگان)پدیدآور
    لطفی, مهوشحبیب پور گتابی, کرمقادری, صلاح الدینمرادخانی, علی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: پژوهش حاضر در پی این است که به وضعیت و فعلیتِ سطوح به‌رسمیت‌شناسی دانش‌آموزان دورۀ دوم مقطع متوسطۀ شهر تهران از سوی معلمان و اولیای مدرسه، همراه با مفاهیم فرعی ملازم با آن، بپردازد. نظریۀ به‌رسمیت‌شناسی هونت چارچوبی را برای فهم تجربۀ زیستۀ دانش‌آموزان فراهم می‌کند که ناظر بر روابطشان با معلمان و اولیای مدرسه است. روش مطالعه: در این پژوهش پدیدارشناسی تفسیری بود و انتخاب مشارکت‌کنندگان (13 نفر) با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند با استراتژی حداکثر تغییرات و تکنیک مصاحبۀ عمیق نیمه‌ساختاریافته انجام شده است. یافته‏ها: سه مضمون اصلی برای بیان تجارب زیستۀ دانش‌آموزان از داده‌ها استخراج شده است: «نظام شخصیتی معلمان و اولیای مدرسه»، «تبعیض» و «ترویج ایدئولوژی رسمی مذهب‌بنیاد». تجارب منفیی صورت‌بندی‌شده ذیل مضمون «ترویج ایدئولوژی رسمی مذهب‌بنیادْ» بیشتر با سطوح دوم و به‌خصوص سوم بی‌احترامی نزد هونت در تناظرند و مجموعۀ تجارب منفی‌ای که با مضامینِ «نظام شخصیتی اولیای مدرسه» و «تبعیض» از آن‌ها یاد کردیم شامل هر سه سطح بی‌احترامی در نظریۀ وی هستند. محبت‌نکردن به دانش‌آموزان و حمایت‌نکردن از آن‌ها، القای احساسات منفی به دانش‌آموزان و نداشتن همدلی با آن‌ها همگی احساساتی هستند که به سطح نخست بی‌احترامی اشاره دارند و زمانی‌که با مجبورکردن دانش‌آموزان به تبعیت از ایدئولوژی خاصی روبه‌رو هستیم، نفی هرگونه کثرت در میان است که همه مصداق بی‌احترامی در سطح دوم‌اند؛ و درنهایت ایدئولوژی مرکزگرایی و همچنین تجویز نحوۀ مشخصی از زیست/ بودنْ بی‏احترامی در سطح سوم است. نتیجه‌‏گیری: یافته‌های این پژوهش بیانگر این است که فرآیند به‌رسمیت‌شناسی دانش‌آموزان در مدرسه مخدوش است و این می‌تواند باعث شود آ‌ن‌ها برای شناخت امر جمعی، به وجه عام، با مشکل مواجه شوند. درواقع می‌توان مدرسه را اجتماعی در نظر گرفت که مطالبۀ به‌رسمیت‌شناسی در آن با اخلال مواجه است.
    کلید واژگان
    به‌رسمیت‌شناسی
    عشق‌ورزیدن
    محترم‌شمردن
    ارجمندشمردن
    پدیدارشناسی ‌تفسیری
    جامعه شناسی نهادهای اجتماعی

    شماره نشریه
    23
    تاریخ نشر
    2024-08-22
    1403-06-01
    ناشر
    دانشگاه مازندران
    University of Mazandaran
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی‌،سیاست‌گذاری فرهنگی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    دانشیار، گروه جامعه شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران
    دانشیار، گروه جامعه‌شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران
    دانشیار، گروه فلسفۀ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران

    شاپا
    2383-0395
    2538-3612
    URI
    https://dx.doi.org/10.22080/ssi.2024.26912.2185
    https://ssi.journals.umz.ac.ir/article_4983.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1121222

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب