| dc.contributor.author | رضائی, رمضان | fa_IR |
| dc.contributor.author | نصری, زهرا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-20T20:41:53Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-10T20:41:53Z | |
| dc.date.available | 1403-12-20T20:41:53Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-10T20:41:53Z | |
| dc.date.issued | 2024-10-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-08-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2024-01-27 | en_US |
| dc.date.submitted | 1402-11-07 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | رضائی, رمضان, نصری, زهرا. (1403). برجسته سازی در آیات دعا. مطالعات سبک شناختی قرآن کریم, 8(2), 160-181. doi: 10.22034/sshq.2024.437195.1431 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2645-5714 | |
| dc.identifier.issn | 2676-6035 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22034/sshq.2024.437195.1431 | |
| dc.identifier.uri | https://style.quran.ac.ir/article_201725.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1121113 | |
| dc.description.abstract | برجستهسازی یکی از اصطلاحات بنیادین در دیدگاه صورتگرایان به شمار میآید. این رویکرد به دو گونه هنجارگریزی و قاعدهافزایی در متون تجلّی مییابد. هنجارگریزی به معنای خروج از زبان معیار با هدف آفرینش زبان ادبی است. این روش مخاطب را به تفکر واداشته و بر لذّت ادبی او از متن میافزاید. لیچ زبانشناس انگلیسی هنجارگریزی را به 8 نوع آوایی، نحوی، واژگانی، معنایی، گویشی، سبکی نوشتاری و زمانی تقسیم میکند. قاعده-افزایی بیانگر آن است که قواعدی به زبان معیار افزوده میشود که منجر به برجستگی در ساختار ادبی و زبانی می-شود.آیات دعا از آیاتی به شمار میآیند که برجستهسازی به شکل فراوانی در آنها نمود یافته است. این پژوهش بر آن است تا به روش توصیفی - تحلیلی برجستهسازی را در آیات دعا واکاوی نماید. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در این آیات هنجارگریزی آوایی، نحوی و معنایی به کار رفته است. مؤلفههای هنجارگریزی آوایی شامل ادغام و حذف در آیات دعا است. هنجارگریزی آوایی سبب آشناییزدایی و توازن آوایی کلام الهی شده است. هنجارگریزی نحوی در قالب تقدیم و تأخیر به کار رفته است. هنجارگریزی معنایی با کاربست استعاره نمود پیدا کرده است. در این گونه از آیات قاعده-افزایی به شکل تکرار تجلّی یافته است. در آیات دعا میان معنا و لفظ هماهنگی و انسجام کاملی وجود دارد و این هماهنگی نقش بسزایی در دریافت مضامین و پیامهای موجود در آیات دارد. برجستهسازی در این آیات سبب انحراف از اصل شده و این خروج نه تنها در معنای آیات خللی وارد نکرده؛ بلکه سبب زیبایی بیشتر آنها شده است. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
دانشکده علوم قرآنی خوی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مطالعات سبک شناختی قرآن کریم | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22034/sshq.2024.437195.1431 | |
| dc.subject | برجستهسازی | fa_IR |
| dc.subject | هنجارگریزی | fa_IR |
| dc.subject | قاعدهافزایی | fa_IR |
| dc.subject | آیات دعا | fa_IR |
| dc.subject | سبک شناختی | fa_IR |
| dc.title | برجسته سازی در آیات دعا | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار زبان و ادبیات عربی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ا ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکترای زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و زبان های خارجی ، دانشگاه اراک، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 160 | |
| dc.citation.epage | 181 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-0759-0897 | |