نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعسکری حسنلویی, سیناfa_IR
dc.contributor.authorنژادابراهیمی, احدfa_IR
dc.contributor.authorمحمدزاده, مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T20:24:45Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T20:24:45Z
dc.date.available1403-12-20T20:24:45Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T20:24:45Z
dc.date.issued2024-12-21en_US
dc.date.issued1403-10-01fa_IR
dc.date.submitted2024-03-14en_US
dc.date.submitted1402-12-24fa_IR
dc.identifier.citationعسکری حسنلویی, سینا, نژادابراهیمی, احد, محمدزاده, مهدی. (1403). سرستون‌های چوبی در معماری ایران: نگاهی جامع به سرستون‌های چوبی مساجد تاریخی آذربایجان شرقی. هنر و تمدن شرق, 12(46), 42-53. doi: 10.22034/jaco.2024.448570.1394fa_IR
dc.identifier.issn2345-6612
dc.identifier.issn2345-6620
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/jaco.2024.448570.1394
dc.identifier.urihttp://www.jaco-sj.com/article_209394.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1119638
dc.description.abstractسرستون‌های چوبی در مساجد چوبی، از عناصر مهم این گونه معماری و نمایانگر ذوق هنری و فرهنگی هنرمند یا معمار سازنده است. نمونه‌های قابل توجهی از این نوع آثار در شمال‌غرب ایران وجود دارد که تا به امروز مطالعات محدودی روی آن‌ها انجام شده و گویای ضرورت بررسی جامع در راستای معرفی است. هدف این پژوهشِ کاربردی بررسی سرستون ستاوندهای چوبی آذربایجان شرقی با تمرکز بر بررسی و تحلیل نمونه‌های مطالعاتی از منظر هنری و فنی است یعنی با تجزیه‌وتحلیل اجزای تشکیل‌دهندۀ سرستون‌های مطالعه‌شده، اجزای کامل، اشکال، ترکیب‌بندی و اتصالات و تکنیک ساخت این سرستون‌ها ارائه خواهند شد. روش پژوهش این مقاله توصیفی-تحلیلی است که به تفکیک فرم‌، ویژگی‌های هندسی، فرایند ساخت و اجزای متشکلۀ سرستون‌ها می‌پردازد و با مقایسۀ تطبیقی نمونه اجزای سرستون‌ در مساجد تاریخی و چوبی منتخب مورد تحلیل و تطبیق قرار می گیرد. به‌سبب سازگاری و ماندگاری چوب در شرایط اقلیمی استان آذربایجان شرقی، استفاده از آن به‌عنوان یکی از عناصر شاخص معماری مورد استقبال بخشی از هنرمندان و معماران آذربایجان، به‌ویژه مناطق بناب، عجب‌شیر و مراغه بوده است. ظرافت و ابزارپذیری چوب منجر به خلق سرستون‌های فاخر با هندسه‌های بعضاً متفاوتی شده است. اگرچه در نگاه اول این سرستون‌ها مشابه یکدیگر به نظر می‌رسند، اما این بررسی نشان داد که به‌لحاظ هندسه، جزییات فرمی و همچنین آلات تشکیل‌دهندۀ سرستون‌ها، تفاوت‌هایی در بین آن‌ها وجود دارد و شایان ذکر است که این تفاوت‌ها، در تکنیک ساخت نمونه‌های مورد بررسی مشهود نبوده و از این‌رو فرایند ساخت در این موارد یکسان بوده است که می‌تواند ناشی از تأثیرپذیری هنرمندان از یکدیگر در خلق این آثار باشد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرfa_IR
dc.publisherNazar Research Centeren_US
dc.relation.ispartofهنر و تمدن شرقfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Art and Civilization of the Orienten_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/jaco.2024.448570.1394
dc.subjectمعماری ایرانی-اسلامیfa_IR
dc.subjectمساجد چوبی آذربایجانfa_IR
dc.subjectسرستون‌های چوبیfa_IR
dc.subjectستاوند چوبیfa_IR
dc.subjectمقرنس چوبیfa_IR
dc.titleسرستون‌های چوبی در معماری ایران: نگاهی جامع به سرستون‌های چوبی مساجد تاریخی آذربایجان شرقیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentمربی، گروه هنر اسلامی، دانشکدۀ هنرهای صناعی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه سرامیک، دانشکدۀ هنرهای زیبا، دانشگاه آتاتورک، ارزروم، ترکیه.fa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue46
dc.citation.spage42
dc.citation.epage53
nlai.contributor.orcid0009-0002-1134-4119
nlai.contributor.orcid0000-0001-6025-1942


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد