• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • بهبود مدیریت
    • دوره 18, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • بهبود مدیریت
    • دوره 18, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    راهبردها و سازوکارهای بهبود اثربخشی همکاری صنعت و دانشگاه در ایران و تاثیر آنها بر سطوح ششگانه همکاری طرفین

    (ندگان)پدیدآور
    شایگانی مدد, مهدینوری, سیامکذاکری, امیرمهدی نژاد نوری, محمد
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهبردهای و سازوکارهای بهبود اثربخشی همکاری دانشگاه و صنعت در ایران و تعیین میزان تاثیر آنها برسطوح ششگانه همکاری طرفین انجام شده است. این پژوهش از منظر رویکرد، روش آمیخته و از نوع اکتشافی است. در مرحله‌ی کیفی، از روش فراترکیب هفت مرحله‌ای سندلوسکی و باروسو استفاده شد. مرحله کمی با روش توصیفی - پیمایشی، یعنی نظرسنجی از خبرگان و با استفاده از پرسشنامه الکترونیک انجام شد. بررسی محتوایی 198 مقاله نشان داد که در سال‌های اخیر، پژوهشگران از انجام پژوهش‌های آسیب‌شناسی و تحلیلی به ارائه الگوی همکاری صنعت و دانشگاه سوق یافته‌اند. بنابراین 32 مقاله ارائه الگو، انتخاب و با استفاده از روش فراترکیب راهبردها و سازوکارهای بهبود اثربخشی همکاری صنعت و دانشگاه در ایران، احصاء شد. در بخش کمی پژوهش، اولویت‌بندی میزان تاثیر راهبردها و سازوکارها بر سطوح همکاری طرفین با استفاده از آزمون آماری فریدمن انجام شد. بر اساس نتایج این پژوهش مشخص شد در سطوح یک، دو و سه همکاری صنعت و دانشگاه در ایران که روابط فردی نقش‌آفرین و محور اصلی است، اتخاذ راهبردهای جدید و سازوکارهای تسهیلگر و حمایتگر مانند شناسایی بازیگران کلیدی، شناسایی ذی‌نفعان اصلی، ایجاد کانون‌های پژوهشی و تحقیقاتی بیشترین تاثیر را بر همکاری طرفین دارد. همچنین در سطوح چهار، پنج و شش همکاری که روابط سازمانی محور اصلی می‌باشد، اتخاذ راهبردهای جدید و سازوکارهای نظام‌مند‌کردن همکاری مانند ارتقای فرهنگ همکاری مشترک، ایجاد نظام تامین مالی پایدار، ایجاد زیست‌بوم همکاری مشترک دانایی‌محور و ایجاد نظام همکاری مشترک پژوهشی و تحقیقاتی بیشترین تاثیر بر همکاری طرفین رادارد.
    کلید واژگان
    صنعت
    دانشگاه
    سطح همکاری
    راهبردها
    سازوکارها
    سیاستگذاری صنعتی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2024-12-21
    1403-10-01
    ناشر
    موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری، مدیریت سازمانهای دولتی گرایش سیاستگذاری عمومی، دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
    دانشیار گروه مدیریت بهره‌وری و پروژه دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
    استادیار دانشکده مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
    استاد، مجتمع دانشگاهی برق و مهندسی سایبرنتیک دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران

    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jmi.2024.463855.3112
    https://www.behboodmodiriat.ir/article_210559.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1119551

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب