• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سیاست نامه علم و فناوری
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سیاست نامه علم و فناوری
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی ظرفیت‌ها و کارکردهای رویکرد نوآوری صرفه‌جویانه در شرایط بحران کرونا و درس‌آموخته‌هایی برای دوران پساکرونا

    (ندگان)پدیدآور
    نعیمی, علیرضامعینی, علیرضا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله مروری
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در سال‌های اخیر و با توجه به نابرابری‌های ایجاد شده به‌واسطه توسعه اقتصادی، جریان جدیدی در مطالعات نوآوری ایجاد شده است که تمرکز آن توسعه محصولات نوآورانه برای بازارهای دارای محدودیت است. این جریان مطالعاتی تحت عناوین مختلفی همچون «نوآوری‌های معطوف به قاعده هرم بازار» و یا «نوآوری در شرایط محدودیت منابع» به نوعی ذیل مبحث نوآوری فراگیر قرار می‌گیرد. در بین مدل‌های مختلف نوآوری ذیل مبحث فوق، رویکرد «نوآوری صرفه‌جو » بیشترین حجم مطالعات را طی سال‌های اخیر به خود اختصاص داده است. در این‌رویکرد با تمرکز بر نیازهای اساسی مشتری و کارکردهای محوری محصول و با حذف ویژگی‌های غیرضرورِ محصولات، تلاش می‌شود با روش‌های نوآورانه با صرف کمترین منابع (مواد اولیه، زمان، نیروی انسانی، منابع مالی و ...) محصولی با عملکرد قابل قبول و مطابق با نیازهای بازارهای مغفول مانده، طراحی و تولید گردد. با توجه به ویژگی‌های خاص حوزه سلامت، اغلب موردهای مطالعه شده نوآوری صرفه‌جو در مقالات به این حوزه مربوط می‌شود. در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، با توجه به لزوم ارائه راهکارهای سریع، ارزان و مقیاس‌پذیر که قابلیت فراگیری داشته باشد، رویکرد نوآوری صرفه‌جو در بسیاری از کشورها به‌عنوان یک قابلیت حل مسئله و مدیریت بحران موردتوجه قرار گرفته است. این مقاله در نظر دارد بر اساس روش مطالعه اسنادی ضمن مرور بنیان‌های تئوریک رویکرد نوآوری صرفه‌جو برای اولین بار در مطالعات نوآوری کشور، ظرفیت‌های این‌رویکرد برای مقابله با بحران کرونا را به همراه ارائه شواهدی از نمونه‌های موفق محصولات کشورهای مختلف مورد بررسی قرار دهد و در ادامه به دنبال استخراج درس‌آموخته‌هایی از این شرایط برای دوران پساکرونا است. در این مقاله با تکیه بر درس‌آموخته‌های دوران کرونا، رویکرد نوآوری صرفه‌جو به‌عنوان چشم‌انداز جدیدی برای کارآفرینان و کسب‌وکارهای ایرانی در دوران پساکرونا معرفی می‌شود که طی آن بنگاه‌های با منابع محدود، محصولات نوآورانه‌ای را برای مشتریانی در بازارهای نوظهور توسعه دهند.
    کلید واژگان
    نوآوری صرفه‌جویانه
    همه‌گیری ویروس کرونا
    نوآوری‌های قاعده هرم بازار
    نوآوری در شرایط محدودیت

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-08-22
    1399-06-01
    ناشر
    دانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
    Sharif University of Technology (Policy Research Institute)
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علم و صنعت ایران
    دانشگاه علم و صنعت ایران

    شاپا
    2476-7220
    2717-1973
    URI
    http://stpl.ristip.sharif.ir/article_21946.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/111780

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب