شناسایی و ارایه چارچوب عوامل موثر بر شکاف استراتژی
(ندگان)پدیدآور
مصلح, عرفانعالی زاده, رقیهنوع مدرک
Textمقاله مروری
زبان مدرک
فارسیچکیده
بعد از طرح برنامهریزی استراتژیک در اواسط دهه ۱۹۶۰، این موضوع مورد توجه بسیاری از شرکتها و اندیشمندان این حوزه قرار گرفت. در حال حاضر بسیاری از شرکتها دارای استراتژیهای مشخص هستند؛ اما فقط تعداد اندکی از آنها موفق به اجرای کارآمد استراتژیها میشوند. حال این سؤال پیش میآید چه چیزی سبب موفقیت برخی از شرکتها در بحث برنامهریزی استراتژیک میشود و چه عواملی سبب میشود شرکتها به وضع مطلوب موردنظر خود نرسند. بحث پیرامون این موضوع مربوط به ادبیات شکاف استراتژی میباشد که موضوع مورد تمرکز این مقاله است. هدف ما در این مقاله شناسایی عوامل کلیدی مؤثر در شکاف استراتژی، اولویتدهی و درنهایت ارائه یک چهارچوب از این عوامل است. روش تحقیق استفادهشده در این پژوهش، روش میدانی و از نوع همبستگی است. در این راستا ما با استفاده از منابع کتابخانهای به شناسایی عوامل کلیدی مؤثر در شکاف استراتژی پرداختهایم و سپس با استفاده از تاپسیس عوامل با اهمیت بیشتر، احصا شد. در گام آخر با روش تحلیل عامل اکتشافی و استفاده از نرمافزار SPSS، چهارچوبی از عوامل مؤثر بر شکاف در قالب چهار دسته عوامل ناشی از تدوین، اجرا، ارزیابی و مسائل زمینه و پشتیبانی برنامهریزی استراتژیک ارائه گردید.
کلید واژگان
شکاف استراتژیبرنامهریزی استراتژیک
تاپسیس
تحلیل عاملی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-04-201395-02-01
ناشر
دانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)Sharif University of Technology (Policy Research Institute)
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه تهراندانشجوی دکتری صنایع، دانشگاه یزد
شاپا
2476-72202717-1973




