عوامل موثر بر نوآوری در بنگاه های موچک و متوسط
(ندگان)پدیدآور
مجیدی کلیبر, مرضیهسمیعی نصر, محمودمحمد خانی, کامران
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در پژوهش حاضر سعی شده عوامل مؤثر بر نوآوری بنگاههای کوچک و متوسط بررسی شود. این تحقیق از آن نظر مورد توجه است که با شناسایی عوامل مؤثر بر نوآوری میتوان سیاستگذاری مناسب در جهت بهبود نوآوری در بنگاههای کوچک و متوسط را جهت بخشد. برای این منظور، پس از مرور ادبیات و دستهبندی عوامل مؤثر بر نوآوری در دو گروه «عوامل درونی» و «عوامل محیطی» و تأیید این مدل از طریق مصاحبه با خبرگان حوزه نوآوری، مدل پژوهش از طریق روش معادلات ساختاری و تحلیل مسیر، مورد آزمون قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق را مدیران عالی و مشاوران شرکت های کوچک و متوسط مستقر در پارک های علم و فناوری تشکیل می دهند. همچنین پژوهش حاضر بر مبنای هدف کاربردی و برحسب روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است و هدف آن در درجه اول شناسایی عوامل مؤثر بر نوآوری فناورانه شرکتهای کوچک و متوسط و در درجه دوم، اولویتبندی این عوامل است. نتایج این پژوهش نشان مى دهد که بین «عوامل درونبنگاهی» سرمایه انسانی، سیستم ارزیابی عملکرد، استراتژی سازمان، فعالیتهای تحقیق و توسعه داخلی، فرهنگ سازمانی، سیستم مدیریت دانش و در بین «عوامل محیطی بنگاه» وجود خوشههای قوی و تخصصی، همکاری با مشتریان و عرضهکنندگان، ارتباط با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری و نهادهای تأمین مالی خطرپذیر بیشترین تأثیر را بر نوآوری فناورانه بنگاههای کوچک و متوسط میگذارد.
کلید واژگان
نوآورینوآوری فناورانه
عوامل مؤثر
بنگاه های کوچک و متوسط
پارکهای علم و فناوری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-07-231394-05-01
ناشر
دانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)Sharif University of Technology (Policy Research Institute)
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقاتاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب
مدیرکل ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
شاپا
2476-72202717-1973



