آسیبشناسی دلایل عدم پیشرفت و توسعه صنایع تولیدی استان بوشهر با رویکرد تحلیل سلسلهمراتبی فازی
(ندگان)پدیدآور
رجب پور, ابراهیممهجور, هاشم
نوع مدرک
Textمقاله کاربردی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: با ورود صنایع به عصر چهارم صنعت و مشاهده عقبماندن صنایع داخلی کشور، این نیاز وجود دارد که در جهت شناسایی و مقابله با موانع توسعه صنایع داخلی تلاش علمی شود. صنایع تولیدی استان بوشهر با وجود پتانسیل صنعتی و بهرهمندی از منابع طبیعی، با چالشهای متعددی دست و پنجه نرم میکنند و مجامع علمی استان در جهت تلاش برای رفع این معضلات احساس وظیفه دارند. از این رو، هدف پژوهش حاضر آسیبشناسی عدم توسعه صنایع تولیدی استان بوشهر است.روششناسی پژوهش: جامعه آماری پژوهش حاضر را خبرگان فعال در سازمانها و شرکتهای تولیدی استان بوشهر تشکیل میدهند. در مرحله اول تحقیق با استفاده از منابع علمی و بررسی مبانی نظری مرتبط معیارهای ایجاد آسیب در صنایع تولیدی استخراج گردیده و پس از آن با تشکیل گروه کانونی و نظرخواهی از مدیران و کارشناسان صنایع استان بوشهر، شاخصهای نهایی بهوسیله روش فازی اولویتبندی و نهایی شدند. سپس در مرحله دوم، با به کارگیری تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی مولفهها و شاخصهای استخراج شده وزندهی و رتبهبندی شدند. ابزار پژوهش در هر دو مرحله پرسشنامه محققساخته بود. روایی پرسشنامه توسط اساتید و خبرگان صاحبنظر در این حوزه بهصورت محتوایی مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از نرخ سازگاری مورد بررسی و تایید قرار گرفت.یافتهها: در مرحله اول از 74 شاخص شناسایی شده در بررسی مبانی نظری، 39 شاخص وزن و اهمیت بالاتری برای ورود به مرحله دوم داشتند.این شاخصها ذیل 8 مولفه کلی قرار گرفتند که عبارتاند از سیاستگذاریهای محدودکننده دولتی (0.163)، ضعف در تصمیمات استراتژیک (0.158)، ضعف در مدیریت بهینه منابع (0.141)، محرکهای اقتصاد کلان (0.129)، مسایل مالی سازمان (0.110)، مسایل نیروی کار و منابع انسانی (0.107)، فقدان توجه به پیشرفتهای فناوری (0.099) و موانع زیست محیطی (0.093) میباشد.اصالت/ارزش افزوده علمی: این پژوهش چالشهای صنایع تولیدی استان بوشهر را از دید کارشناسان همین صنایع شناسایی کرده و با رتبهبندی و دستهبندی این مشکلات، نمای صحیحی جهت مقابله و حل این معضلات پیشنهاد میدهد.
کلید واژگان
آسیبشناسیتوسعه صنعت
تحلیل سلسلهمراتبی فازی
صنایع تولیدی
صنایع استان بوشهر
تصمیمگیری چند شاخصه
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2025-02-191403-12-01
ناشر
موسسه آموزش عالی آیندگانAyandegan Institute of Higher Education, Tonekabon, Iran
سازمان پدید آورنده
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده کسبوکار و اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده کسبوکار و اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.
شاپا
2538-50972676-6159



