• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تصمیم گیری و تحقیق در عملیات
    • دوره 9, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تصمیم گیری و تحقیق در عملیات
    • دوره 9, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی عوامل تعیین‌کننده در سرعت تصمیم‌گیری در فرآیند (اتخاذ و اجرای) تصمیم حذف محصول در صنایع آرایشی بهداشتی

    (ندگان)پدیدآور
    درودی, هماحیدری, یاسر
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: یکی از مسایل پیش روی مدیران سازمان‌های تولیدی و بازرگانی که عموما مستلزم اتخاذ تصمیمات چالشی با ریسک بالا و سریع است،  حذف محصول است. حذف یک محصول به دلایل گوناگونی مانند وضعیت چرخه عمر آن، ورود محصولات مشابه و از دست رفتن بازار، عدم توجیه فنی و اقتصادی برای ادامه تولید و عرضه آن یا تصمیم برای ورود محصولات جدیدتر، تنوع محصول، رقابت، فعالیت شرکت‌ها در محیط نوآورانه، ضعیف بودن محصول در دستور کار یک سازمان قرار می‌گیرد. این پژوهش در پی بررسی عوامل تعیین‌کننده سرعت تصمیم‌گیری در فرآیند (اتخاذ و اجرای) تصمیم‌ حذف محصول در صنایع آرایشی بهداشتی می‌باشد.روش‌شناسی پژوهش: پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی تحلیلی به شیوه پیمایشی و از نوع علی به شمار می‌رود. روایی پرسشنامه‌ها با استفاده از روایی صوری و تحلیل عاملی و پایایی آن‌ها با گزارش ضریب آلفای کرونباخ کل (834/0) مورد تایید قرار گرفت. در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و آمار استنباطی متناسب، با استفاده از نرم‌افزارهایSPSS  و PLS بهره گرفته شده است.یافته‌هاا: نتایج پژوهش نشان دادند که ویژگی‌های ساختاری-زمانی، ویژگی‌های خاص تصمیم‌گیری، ویژگی‌های محیطی بر سرعت فرآیند تصمیم حذف محصول تاثیر معنی‌دار دارد. تمرکززدایی در سطح فنی تصمیم‌گیری، تمرکز قدرت تصمیم‌گیری، چند زمانی، تلاطم محیطی بر سرعت فرآیند تصمیم حذف محصول تاثیر مثبت و معنی‌دار دارند. چند زمانی تاثیر مثبت تمرکززدایی در سطح فنی را بر سرعت فرآیند تصمیم حذف محصول تقویت می‌نماید. اهمیت محصول در تصویر یا تاریخچه شرکت و پیچیدگی محیطی  بر سرعت فرآیند تصمیم حذف محصول تاثیر منفی و معنی‌داری می‌گذارد. سرعت فرآیند تصمیم حذف محصول برای محصولاتی که در مرحله تولد و رشد هستند نسبت به محصولاتی که در مرحله بلوغ و افول هستند، بیشتر است. پیچیدگی محیطی تاثیر مثبت چند زمانی را  بر سرعت فرآیند تصمیم حذف محصول در جهت منفی تضعیف می‌نماید. تلاطم محیطی تاثیر منفی پیچیدگی محیطی را بر سرعت (اتخاذ) تصمیم حذف محصول تضعیف می‌نماید.اصالت/ارزش‌افزوده علمی: برون­داد این پژوهش، تعیین عوامل موثر در سرعت تصمیم‌گیری در فرآیند (اتخاذ و اجرای) تصمیم حذف محصول در صنایع آرایشی بهداشتی است.
    کلید واژگان
    تصمیم‌گیری سازمانی
    حذف محصول
    سرعت تصمیم‌گیری
    استراتژی های بازاریابی مالی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2024-08-22
    1403-06-01
    ناشر
    موسسه آموزش عالی آیندگان
    Ayandegan Institute of Higher Education, Tonekabon, Iran
    سازمان پدید آورنده
    گروه مدیریت، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
    گروه مدیریت، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.

    شاپا
    2538-5097
    2676-6159
    URI
    https://dx.doi.org/10.22105/dmor.2024.464954.1855
    https://www.journal-dmor.ir/article_199356.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1116077

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب