بررسی عوامل تعیینکننده در سرعت تصمیمگیری در فرآیند (اتخاذ و اجرای) تصمیم حذف محصول در صنایع آرایشی بهداشتی
(ندگان)پدیدآور
درودی, هماحیدری, یاسر
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: یکی از مسایل پیش روی مدیران سازمانهای تولیدی و بازرگانی که عموما مستلزم اتخاذ تصمیمات چالشی با ریسک بالا و سریع است، حذف محصول است. حذف یک محصول به دلایل گوناگونی مانند وضعیت چرخه عمر آن، ورود محصولات مشابه و از دست رفتن بازار، عدم توجیه فنی و اقتصادی برای ادامه تولید و عرضه آن یا تصمیم برای ورود محصولات جدیدتر، تنوع محصول، رقابت، فعالیت شرکتها در محیط نوآورانه، ضعیف بودن محصول در دستور کار یک سازمان قرار میگیرد. این پژوهش در پی بررسی عوامل تعیینکننده سرعت تصمیمگیری در فرآیند (اتخاذ و اجرای) تصمیم حذف محصول در صنایع آرایشی بهداشتی میباشد.روششناسی پژوهش: پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی تحلیلی به شیوه پیمایشی و از نوع علی به شمار میرود. روایی پرسشنامهها با استفاده از روایی صوری و تحلیل عاملی و پایایی آنها با گزارش ضریب آلفای کرونباخ کل (834/0) مورد تایید قرار گرفت. در تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی متناسب، با استفاده از نرمافزارهایSPSS و PLS بهره گرفته شده است.یافتههاا: نتایج پژوهش نشان دادند که ویژگیهای ساختاری-زمانی، ویژگیهای خاص تصمیمگیری، ویژگیهای محیطی بر سرعت فرآیند تصمیم حذف محصول تاثیر معنیدار دارد. تمرکززدایی در سطح فنی تصمیمگیری، تمرکز قدرت تصمیمگیری، چند زمانی، تلاطم محیطی بر سرعت فرآیند تصمیم حذف محصول تاثیر مثبت و معنیدار دارند. چند زمانی تاثیر مثبت تمرکززدایی در سطح فنی را بر سرعت فرآیند تصمیم حذف محصول تقویت مینماید. اهمیت محصول در تصویر یا تاریخچه شرکت و پیچیدگی محیطی بر سرعت فرآیند تصمیم حذف محصول تاثیر منفی و معنیداری میگذارد. سرعت فرآیند تصمیم حذف محصول برای محصولاتی که در مرحله تولد و رشد هستند نسبت به محصولاتی که در مرحله بلوغ و افول هستند، بیشتر است. پیچیدگی محیطی تاثیر مثبت چند زمانی را بر سرعت فرآیند تصمیم حذف محصول در جهت منفی تضعیف مینماید. تلاطم محیطی تاثیر منفی پیچیدگی محیطی را بر سرعت (اتخاذ) تصمیم حذف محصول تضعیف مینماید.اصالت/ارزشافزوده علمی: برونداد این پژوهش، تعیین عوامل موثر در سرعت تصمیمگیری در فرآیند (اتخاذ و اجرای) تصمیم حذف محصول در صنایع آرایشی بهداشتی است.
کلید واژگان
تصمیمگیری سازمانیحذف محصول
سرعت تصمیمگیری
استراتژی های بازاریابی مالی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2024-08-221403-06-01
ناشر
موسسه آموزش عالی آیندگانAyandegan Institute of Higher Education, Tonekabon, Iran
سازمان پدید آورنده
گروه مدیریت، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.گروه مدیریت، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
شاپا
2538-50972676-6159



