سنجش کیفیت محصول با استفاده روش تصمیمگیری چند معیاره ترکیبی دنپ در حالت فازی مردد
(ندگان)پدیدآور
روحانی پور, سید مهدیجعفرنژاد چقوشی, احمدعموزاد مهدیرجی, حناناحسانی فر, محمد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: کیفیت محصول اغلب ماهیتی بیشازحد انتظار در تولید کالا یا ارایه خدمت را در ذهن متبادر میکند که ابعاد مختلفی چون تطابق، قابلیت اطمینان، پایداری، قیمت، ذوق و زیبایی را در برمیگیرد. کیفیت محصول هر سه متغیر کیفیت طراحی، انطباق و استفاده را شامل میشود. سنجش کیفیت محصولات با درنظر گرفتن هر سه متغیر کیفیت از چالشهای مهم کشور میباشد. ازاینرو هدف این پژوهش شناسایی نحوه ارتباط عوامل کیفیت با یکدیگر و تعیین وزن نسبی عوامل و ارایه یک مدل سنجش کیفیت محصول با بهرهگیری از اصطلاحات زبانی فازی مردد است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر، بر اساس هدف یک پژوهش کاربردی و از منظر روش کمی میباشد. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی و افراد متخصص در حوزه صنعت و دانشگاه بودهاند و نمونه آماری خبرگان بر اساس روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی به تعداد 10 نفر تعیین شد. با توجه به تردید نظرات خبرگان در تعیین تاثیرگذاری و تاثیرپذیری عوامل کیفیت محصول بر یکدیگر، تکنیک دیمتل با منطق فازی مردد ترکیب شد و در ادامه با ادغام آن با فرآیند تحلیل شبکهای (دنپ) مدل نهایی استخراج گردید و پژوهش در این زمینه دارای نوآوری است.یافتهها: با تکنیک دیمتل رابطههای علی و معلولی عوامل اصلی کیفیت محصول شناسایی و استخراج شد. سپس با درنظر گرفتن شدت اثرگذاری و اثرپذیری عوامل و استفاده از تکنیک دنپ، اهمیت نسبی عوامل کیفیت محصول در سه بعد کیفیت طراحی، انطباق و استفاده احصا گردید. بر اساس یافتههای حاصل از پژوهش عوامل مدیریتی و منابع (کارکنان-زیرساخت-محیط) بهعنوان عوامل علی شناسایی شدند که بر سایر عوامل تاثیرگذارند. از سوی دیگر خروجی تکنیک دنپ نشان داد بعد «کیفیت طراحی» بهعنوان مهمترین عامل در کیفیت محصول میباشد. همچنین با داشتن اوزان نسبی عوامل، مدل سنجش کیفیت محصول بهدست آمد.اصالت/ارزش افزوده علمی: پژوهشگران و مدیران صنعتی در سطح کشور قادر خواهند بود ارتباط شاخصهای کیفیت با یکدیگر را شناسایی نموده و با داشتن وزن نسبی هر یک از عوامل، برای بهبود کیفیت محصول یا اندازهگیری نرخ کیفیت کالاها از این مدل بهرهبرداری نمایند.
کلید واژگان
کیفیت محصولدیمتل فازی
فرآیند تحلیل شبکهای
دنپ
فازی مردد
تصمیمگیری چند شاخصه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2024-05-211403-03-01
ناشر
موسسه آموزش عالی آیندگانAyandegan Institute of Higher Education, Tonekabon, Iran
سازمان پدید آورنده
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، مرکزی، ایران.
شاپا
2538-50972676-6159



