• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تصمیم گیری و تحقیق در عملیات
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تصمیم گیری و تحقیق در عملیات
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    سنجش کیفیت محصول با استفاده روش تصمیم‌گیری چند معیاره ترکیبی دنپ در حالت فازی مردد

    (ندگان)پدیدآور
    روحانی پور, سید مهدیجعفرنژاد چقوشی, احمدعموزاد مهدیرجی, حناناحسانی فر, محمد
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: کیفیت محصول اغلب ماهیتی بیش‌ازحد انتظار در تولید کالا یا ارایه خدمت را در ذهن متبادر می‌کند که ابعاد مختلفی چون تطابق، قابلیت اطمینان، پایداری، قیمت، ذوق و زیبایی را در برمی‌گیرد. کیفیت محصول هر سه متغیر کیفیت طراحی، انطباق و استفاده را شامل می‌شود. سنجش کیفیت محصولات با درنظر گرفتن هر سه متغیر کیفیت از چالش‌های مهم کشور می‌باشد. از‌این‌رو هدف این پژوهش شناسایی نحوه ارتباط عوامل کیفیت با یکدیگر و تعیین وزن نسبی عوامل و ارایه یک مدل سنجش کیفیت محصول با بهره‌گیری از اصطلاحات زبانی فازی مردد است.روش‌شناسی پژوهش:  پژوهش حاضر، بر اساس هدف یک پژوهش کاربردی و از منظر روش کمی می‌باشد. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی و افراد متخصص در حوزه صنعت و دانشگاه بوده‌اند و نمونه‌ آماری خبرگان بر اساس روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی به تعداد 10 نفر تعیین شد. با توجه به تردید نظرات خبرگان در تعیین تاثیرگذاری و تاثیرپذیری عوامل کیفیت محصول بر یکدیگر، تکنیک دیمتل با منطق فازی مردد ترکیب شد و در ادامه با ادغام آن با فرآیند تحلیل شبکه‌ای (دنپ) مدل نهایی استخراج گردید و پژوهش در این زمینه دارای نوآوری است.یافته‎ها: با تکنیک دیمتل رابطه‌های علی و معلولی عوامل اصلی کیفیت محصول شناسایی و استخراج شد. سپس با درنظر گرفتن شدت اثرگذاری و اثرپذیری عوامل و استفاده از تکنیک دنپ، اهمیت نسبی عوامل کیفیت محصول در سه بعد کیفیت طراحی، انطباق و استفاده احصا گردید. بر اساس یافته‌های حاصل از پژوهش عوامل مدیریتی و منابع (کارکنان-زیرساخت-محیط) به‌عنوان عوامل علی شناسایی شدند که بر سایر عوامل تاثیرگذارند. از سوی دیگر خروجی تکنیک دنپ نشان داد بعد «کیفیت طراحی» به‌عنوان مهم‌ترین عامل در کیفیت محصول می‌باشد. همچنین با داشتن اوزان نسبی عوامل، مدل سنجش کیفیت محصول به‌دست آمد.اصالت/ارزش افزوده علمی:  پژوهشگران و مدیران صنعتی در سطح کشور قادر خواهند بود ارتباط شاخص‌های کیفیت با یکدیگر را شناسایی نموده و با داشتن وزن نسبی هر یک از عوامل، برای بهبود کیفیت محصول یا اندازه‌گیری نرخ کیفیت کالاها از این مدل بهره‌برداری نمایند.
    کلید واژگان
    کیفیت محصول
    دیمتل فازی
    فرآیند تحلیل شبکه‌ای
    دنپ
    فازی مردد
    تصمیم‌گیری چند شاخصه

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2024-05-21
    1403-03-01
    ناشر
    موسسه آموزش عالی آیندگان
    Ayandegan Institute of Higher Education, Tonekabon, Iran
    سازمان پدید آورنده
    گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
    گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
    گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
    گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، مرکزی، ایران.

    شاپا
    2538-5097
    2676-6159
    URI
    https://dx.doi.org/10.22105/dmor.2023.402697.1757
    https://www.journal-dmor.ir/article_183116.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1116071

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب