بررسی وجوه معنایی ماده «کتب» در قرآن بر اساس کتب وجوه و نظائر
(ندگان)پدیدآور
محمدیاری, مریمفرجامی, اعظمبیگلری, مجتبینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
واژه «کتب» و مشتقات ماده «کتب»، سیصد و نوزده مرتبه در کل قرآن به کار رفته است که نشان از اهمیت این واژه قرآنی در فهم آیات قرآن دارد. بیش از همه مشتق «کتاب» در قرآن به کار رفته که نویسندگان وجوه و نظائر برای آن «بیست و پنج» وجه برشمردهاند. همچنین برخی از آنان واژه «کتب» را ذووجوه میدانند و «پنج» وجه برای آن قائل شدهاند که با وجوه معنایی «کتاب» یکسان یا مشابه است. امر کردن، قضاء، واجب کردن، روشنگری، علم، حفظ کردن، نوشتن، نامهنگاری، نوشتههای ملائک، مجموع نوشتهها، اعمال بنی آدم، حسابرسی، قرار دادن، لوح محفوظ، قرآن، انجیل، تورات، زبور، صحف، کتاب سلیمان و بلقیس، کتاب، همه نوشتهها، وقت و زمان مشخص، بیست و پنج وجه معنایی واژه «کتب» هستند که در شش کتاب وجوه و نظائر، ذکر شدهاست. در ازدیاد وجوه معنایی کتاب، تکلف شده و بسیاری از آنها مانند کتابهای پیامبران گذشته مصادیق مختلف وجه کلی «الکتاب بعینها» هستند. پس از بررسی تک تک آیاتی که نویسندگان وجوه و نظائر برای نظائر هر وجه ذکر کردهاند و مراجعه به تفاسیر، میتوان نتیجه گرفت که کتاب از جمله واژگان چندمعنایی در قرآن با «ده وجه» کلی است. روش تحقیق در این مقاله توصیفی_تحلیلی است.
کلید واژگان
کتابکتب
تفسیر لغوی
وجوه و نظائر
چندمعنایی در قرآن
تاریخ نشر
2019-01-211397-11-01
ناشر
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم دانشکده علوم قرآنی خویسازمان پدید آورنده
دانشگاه رازیگروه الهیات، دانشگاه رازی
گروه الهیات دانشگاه رازی
شاپا
2645-57142676-6035




