• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
    • دوره 13, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
    • دوره 13, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    امکان‌سنجی ارائه خدمات مرجع دیجیتالی مشارکتی در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های سطح یک ایران

    (ندگان)پدیدآور
    سابقی, سحرنجفقلی نژاد, اعظم
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: پژوهش حاضر با هدف امکان‌سنجی ارائه خدمات مرجع دیجیتالی مشارکتی در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های سطح یک ایران انجام شد.روش‌شناسی: این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت، توصیفی پیمایشی است. جامعه پژوهش شامل مدیران (13 مدیر از 13 کتابخانه مرکزی) و کتابداران مرجع (42 کتابدار مرجع از 13 کتابخانه مرکزی)، کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های سطح یک کشور (13 کتابخانه) بود. ابزار گردآوری داده‌ها نیز دو پرسشنامه محقق‌‌ساخته برای مدیران و کتابداران بود. در پژوهش حاضر به‌منظور بررسی روایی، پرسشنامه آماده‌شده در اختیار 9 نفر از اساتید و متخصصان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی قرار گرفت. همچنین برای روایی پرسشنامه از شاخص کا.ام.اُ استفاده شد که مقدار آن برای پرسشنامه مدیران 93/0 و برای پرسشنامه کتابداران 90/0 به دست آمد، درنتیجه هر دو پرسشنامه از روایی مناسب برخوردار بود. برای اندازه‌گیری پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. مقدار آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مدیران 76/0 و برای پرسشنامه کتابداران 79/0 برآورد گردید. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش از نرم‌افزار آماری اس‌‌پی‌اس‌اس استفاده شد.یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد میانگین کلی به‌دست‌آمده برای میزان آشنایی کتابداران کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های سطح یک کشور با مهارت‌های موردنیاز برای ارائه خدمات مرجع دیجیتالی 53/3 بود که این مقدار از حد متوسط کمی بیشتر است. همچنین این کتابخانه‌ها برخی از تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم جهت ارائه خدمات مرجع دیجیتالی مشارکتی را در اختیار ندارند. میزان پوشش منابع اطلاعاتی الکترونیکی نیز در شرایط مطلوبی قرار داشت. همچنین بررسی‌های انجام‌شده نشان داد کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های سطح یک کشور ازلحاظ بودجه مشکلاتی در حد متوسط دارند.نتیجه: نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد توانایی‌های کنونی کتابخانه‌های موردمطالعه برای ارائه خدمات مرجع دیجیتالی مشارکتی در حد متوسط است.
    کلید واژگان
    خدمات مرجع الکترونیکی
    خدمات مرجع دیجیتالی
    خدمات مرجع مجازی
    خدمات مرجع دیجیتالی مشترک
    خدمات مرجع مشارکتی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2023-11-22
    1402-09-01
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس
    دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی، عضو هیئت‌علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران

    URI
    https://dx.doi.org/10.22067/infosci.2023.76196.1105
    https://infosci.um.ac.ir/article_43956.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1109494

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • تحلیل شکاف در خدمات ارتباطات ماهواره‌ای 

      محمدی, لیلا؛ سجودی, پروین؛ بد, محمد؛ شیخ زاده, سعید (پژوهشگاه هوافضا و انجمن هوافضای ایران، شماره ثبت مجوز نشریه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 82946 مورخ 1397/07/02, 2023-12-22)
      با توجه به تنوع جغرافیایی کشور و الزام برای بالا بردن ضرایب اطمینان و نفوذ دسترسی و همچنین به دلیل نیازمندی‌های خدمات آینده و در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادی، استفاده از ارتباطات ماهواره‌ای امری اجتناب‌ناپذیر است. در حال حاضر ...

    • برون‌سپاری فعالیت‌های کتابخانه‌ای در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران: تأثیرات بر بهبود عملکرد و چالش‌های فرارو 

      نشاط, نرگس؛ باغی کشتان, معصومه (سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2014-11-22)
      هدف: ارزیابی برون‌سپاری فعالیت‌های کتابخانه‌ای و نقش آن در بهبود عملکرد کتابخانه ملی ایران. روش/ رویکرد پژوهش: پیمایشی از نوع کاربردی. جامعه آماری شامل تمام مدیران و کارکنان کتابخانه ملی در ادارات کل پردازش (فهرست‌نویسی)، ...

    • بررسی کیفیت خدمات بانک پارسیان در استان همدان از دیدگاه مشتریان 

      حسینی, سید حیدر؛ سهرابی, علی اکبر (دانشکده مدیریت دانشگاه تهران, 2013-11-22)
      هدف اصلی این پژوهش، بررسی کیفیت خدمات بانک پارسیان استان همدان از دیدگاه مشتریان است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی ـ پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل همۀ مشتریانی است که در تمام شعب بانک پارسیان حساب‎های ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب