ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس منابع خودکارآمدی مشاوران مدرسه
(ندگان)پدیدآور
حسینیان, سیمینکریمی, ساراپیمان پاک, فائزه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقیاس منابع خودکارآمدی مشاوره (SCSE-M) یک مقیاس خودگزارشی برای سنجش خودکارآمدی است که با 25 ماده بر نحوه عملکرد مشاوران تمرکز دارد بااینحال این مقیاس تاکنون در جامعه ایرانی موردبررسی قرار نگرفته و ویژگی روانسنجی آن برآورد نشده است. هدف از پژوهش حاضر در مرحله اول ترجمه این مقیاس از زبان انگلیسی به زبان فارسی و سپس تعیین ویژگیهای روانسنجی آن در نمونه ایرانی بود. نمونه پژوهش شامل 297 نفر از مشاوران شهر تهران در سال 1400 بود که به شیوه غیرتصادفی در دسترس انتخاب شده و به ابزار پژوهش شامل مقیاس منابع خودکارآمدی مشاوره (2020)، مقیاس خودکارآمدی عمومی (1995)، مقیاس شکوفایی Deiner (2010)، مقیاس خودکارآمدی مشاوران (2009) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی موردبررسی قرار گرفت. بر اساس یافتهها، اعتبار صوری، محتوا و سازه نشاندهندة اعتبار و پایایی مناسب این ابزار بود. همچنین اعتبار همگرا (AVE>0/50)، برای این پرسشنامه تعیین و تأیید شد. برای بررسی پایایی و همسانی درونی مقیاس منابع خودکارآمدی مشاوران از پایایی ترکیبی و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج نشان داد که این مقیاس از همسانی درونی و پایایی ترکیبی مناسبی برخوردار است. درنهایت تحلیل ماتریس همبستگی مربوط به متغیرهای مطالعه نشان داد که مقیاس منابع خودکارآمدی مشاوره با مقیاس خودکارآمدی عمومی، مقیاس شکوفایی دینر، مقیاس خودکارآمدی مشاوران و سن و سابقه فعالیت همبستگی مثبت و معنادار داشته است (01/0
کلید واژگان
منابع خودکارآمدی مشاورهمشاور
مدرسه
مقیاس
اعتبار
پایایی
شماره نشریه
54تاریخ نشر
2023-12-221402-10-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استاد، گروه مشاوره، دانشگاه الزهرا، تهران، ایراندانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
شاپا
2252-004X2476-6240



