• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسي معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسي ايران
    • دوره 18, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسي معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسي ايران
    • دوره 18, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش فرزندپروری باکفایت طرحواره محور بر همدلی مادر و پذیرش والدینی در مادران دارای کودک اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی

    (ندگان)پدیدآور
    ابراهیمی راد, ستارهسجادیان, ایلناز
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    فرزندپروری باکفایت در مورد حفاظت، حمایت، تأمین متعادل و رضایت‌بخش نیاز‌های کودک است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش فرزندپروری باکفایت طرحواره محور بر همدلی مادر و پذیرش والدینی در مادران دارای کودک اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و پیگیری 1‌ماهه بود. جامعه آماری کلیه مادران دارای کودک اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی بودند که در بهار 1402 به مراکز مشاوره آموزش و پرورش و بهزیستی مراجعه می کردند. از بین آن‌ها 30 مادر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند که برای هر یک از دو گروه پژوهش 15 نفر در نظر گرفته شد. ابزارهای پژوهش پرسشنامه همدلی مادر دیویس (1983) و  پذیرش والدینی پورتر (1954) بود. گروه آزمایش در هشت جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش برنامه فرزندپروری باکفایت قرار گرفتند اما بیماران گروه کنترل هیچ مداخله درمانی دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره با استفاده از نرم افزار آماری SPSS24 استفاده شد. نتایج نشان داد بین میانگین نمرات همدلی و پذیرش والدینی در مرحله ی پیش آزمون، پس آزمون و مرحله ی پیگیری به طور کلی تفاوت معنی داری وجود دارد. یافته های تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش فرزندپروری باکفایت طرحواره محور بر همدلی مادر و پذیرش والدینی مادران دارای کودک اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی اثربخشی معناداری داشته است (p
    کلید واژگان
    فرزندپروری باکفایت طرحواره محور
    همدلی مادر
    پذیرش والدینی
    اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی.
    تخصصي

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2024-06-01
    1403-03-12
    ناشر
    انحمن روانشناسی ایران
    سازمان پدید آورنده
    مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
    مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

    شاپا
    2008-1243
    URI
    http://bjcp.ir/article-1-2024-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1102186

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب