• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسي معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسي ايران
    • دوره 17, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسي معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسي ايران
    • دوره 17, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارتباط میان ادراک از روابط والدین، سبک‌های والدگری و سرزندگی تحصیلی در دختران نوجوان: نقش واسطه‌ای خودکارآمدی عمومی

    (ندگان)پدیدآور
    پزشک, آمنهاسدی مجره, سامره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    620.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر، ارزیابی برازش مدل ارتباطی ادراک از روابط والدین و سبک‌های والدگری با سرزندگی تحصیلی دختران نوجوان به میانجی‌گری خودکارآمدی عمومی بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل تمام دانش‌آموزان دختر متوسطه‌ی اول شهرستان ماسال استان گیلان در سال 1401-1400 و والدین آن‌ها بودند. نمونه‌ی آماری شامل 238 دانش آموز بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌های ادراک کودک از والدین گرولنیک و همکاران (POPS) (1997)، سبک‌های والدگری بامریند (1988)، سرزندگی تحصیلی دهقانی‌زاده و چاری (2011) و خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982) بود. تحلیل داده‌ها با روش همبستگی پیرسون و مدل‌یابی معادلات ساختاری با نرم‌افزارهای 26SPSS و 24AMOS انجام گرفت. یافته‌ها نشان دادند رابطه‌ی ساختاری بین سبک‌های والدگری مستبدانه، مقتدرانه و ادراک از روابط والدین با سرزندگی تحصیلی از طریق میانجی‌گری خودکارآمدی عمومی دانش‌آموزان برازش دارد. ضرایب مسیر اثرات مستقیم سبک والدگری مستبدانه و خودکارآمدی عمومی بر سرزندگی تحصیلی نیز معنی‌دار بود. بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که خودکارآمدی در رابطه‌ی بین ادارک از روابط والدینی و سبک‌های والدگری با سرزندگی تحصیلی نقش میانجی دارد و یافته‌ها دارای تلویحات کاربردی برای مشاوران و روان‌شناسان فعال در حوزه‌ی خانواده و تحصیلی است.
    کلید واژگان
    سبک های والدگری
    ادراک از روابط والدین
    سرزندگی تحصیلی
    خودکارآمدی
    نوجوانی.
    عمومى

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2022-12-01
    1401-09-10
    ناشر
    انحمن روانشناسی ایران
    سازمان پدید آورنده
    گروه روان شناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
    گروه روان شناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

    شاپا
    2008-1243
    URI
    http://bjcp.ir/article-1-1998-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1102179

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب