• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اقتصاد و تجارت نوین
    • دوره 19, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اقتصاد و تجارت نوین
    • دوره 19, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بهبود پیش‌بینی‌ مدل‌های ARIMA با طراحی مدل‌های ترکیبی یادگیری عمیق: مطالعه موردی رمزارزها

    (ندگان)پدیدآور
    صدرزاده مقدم, سعیدهژبر کیانی, کامبیزپیکارجو, کامبیز
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    علمی- پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش بدنبال طراحی و ارائه رویکردی جه بهبود نتایج پیش‌بینی بدست آمده از رویکردهای سنتی اقتصادسنجی با استفاده از روش‌های نوین مدل‌سازی است. مدل‌سازی خودرگرسیون هم‌انباشته میانگین متحرک (ARIMA، بعنوان یکی از گسترده‌ترین روش‌های پیش‌بینی سری‌های زمانی اقتصادی و مالی شناخته می‌شود، که رویکرد مناسبی بویژه برای پیش‌بینی‌های خطی کوتاه‌مدت سری‌های زمانی محسوب می‌شود. با این حال فرض وجود اثرات غیرخطی در سری‌های زمانی و ظهور الگوریتم‌های نوین مدل‌سازی بخصوص روش‌های یادگیری‌عمیق، که قابلیت استخراج ویژگی‌های پیچیده سری‌زمانی و مدل‌سازی آن را دارند، انگیزه‌ای برای محققین جهت بررسی و مقایسه قدرت پیش‌بینی رویکردهای سنتی و نوین مدل‌سازی گردیده‌است. در این پژوهش، دو روش برای پیش‌بینی قیمت چهار رمزارز، با بالاترین ارزش بازار مورد بررسی قرار می‌گیرد. روش مدل‌سازی (ARIMA) و سه رویکرد در حوزه یادگیری عمیق شامل (RNN، LSTMوGRU)، علاوه بر این یک رویکرد ترکیبی از مدل‌های یادگیری عمیق و ARIMA معرفی شده‌است که ترکیبی از نقاط قوت هر دو مدل برای افزایش دقت‌پیش‌بینی است. نتایج نشان می‌دهد مدل‌های ترکیبی ARIMA و یادگیری عمیق در پیش‌بینی مقادیر آتی سری‌زمانی نسبت به هر یک از مدل‌های ARIMA و یادگیری عمیق بصورت جداگانه، بهتر عمل می‌کنند. همچنین مدل ARIMA-GRU نسبت به تمام مدل‌های برآورد شده، مقادیر خطای پیش‌بینی کمتری دارد.
    کلید واژگان
    مدل‌های ARIMA
    یادگیری ماشین
    یادگیری عمیق
    مدل‌های ترکیبی
    رمزارز

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2024-03-20
    1403-01-01
    ناشر
    پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری اقتصاد گرایش اقتصاد سنجی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
    استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران
    استادیار، گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران

    URI
    https://dx.doi.org/10.30465/jnet.2024.47552.2101
    https://jnet.ihcs.ac.ir/article_9503.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1101285

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب