الزامات اجرای مدل تعالی سازمانی در فاتب
(ندگان)پدیدآور
اصغر آقایی, دکترهراتی, بهروزرنجبر, بهزادنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این مقاله، تبیین الزامات اجرایی طرح مکنا در فاتب است. طرح مکنا از سال 1386 در ناجا آغاز شده و در گام اول کلانتریهای تهران را تحت پوشش قرار داده است، ناجا درصدد است با بهرهگیری از مدل سرآمدی یا همان مدل تعالی سازمانی EFQM به ابعاد توانمندسازی نیروی انسانی، پایش (پایش) فرایند اجرای کارها و خود ارزیابی توجه بیشتری مبذول دارد وفرایندهای اجرائی را بهبود بخشد. در این مقاله با مطالعه و بررسی کتب، مدارک و اسناد مرتبط، به معرفی مدل تعالی سازمانی EFQM پرداخته شده و مدلی را که جایزه ملی بهرهوری و تعالی سازمانی بر آن استوار شده، معرفی گردیده است. این مدل دارای 9 معیار است؛ پنج معیار آن، توانمندسازها شامل رهبری، خط مشی و راهبردی (استراتژی)، کارکنان، مشارکتها و منابع، فرایندها و چهار معیار دیگر نتایج شامل نتایج مشتریان، نتایج کارکنان، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد میباشد. همچنین ارزشها و مفاهیم هشتگانهای وجود دارد که الزامهای پایهای و بنیادین اجرای طرح مدیریت کیفیت هستند و به تبع آن، در طرح مکنا و اجرای آن در فاتب بایستی مدنظر قرار گیرند. این ارزشها و الزامهای پایهای عبارت است از: مشتری-مداری، رهبری و ثبات در مقاصد، مدیریت مبتنی بر فرایندها و واقعیتها، توسعه و مشارکت کارکنان، یادگیری، نوآوری و بهبود مستمر، توسعه همکاریهای تجاری و مسئولیتهای اجتماعی سازمان. سؤالل اصلی که در این مقاله به آن پرداخته شده، این است که "آیا در اجرای طرح مکنا در فاتب این الزامها دیده شده است؟" بدیهی میباشد که تحقق رویکردهای متعالی فاتب از طریق کسب رضایت مشتریان، بهبود کیفیت خدمات و ایفای نقش الگو برای واحدهای دیگر ناجا در سطح کشور، مستلزم تدارک بستری مناسب برای مجموعه فعالیتها و فرایندهای عملیاتی در قالبی هدفمند میباشد.
کلید واژگان
واژگان کلیدی: تغییر نگرشمدل تعالی سازمانی
مکنا
توانمندسازی
بنیاد مدیریت کیفیت اروپا
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01




