بستار علّی در فیزیک و نسبت آن با علیت فاعلهای طبیعی از منظر علامه طباطبایی
(ندگان)پدیدآور
سربخشی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
وجود طبیعت و تحقق علیت در اجزای آن، از مسلمات دانشهای مختلف است. بهجز اندکی از شکاکان یا ایدهآلیستها کسی آن را انکار نکرده، اما استقلال طبیعت از ماوراء و انحصار علیت در میان اجزایش طرفدارانی دارد. یکی از ادعاهای متناظر، بستار علی در فیزیک است. در این اصل ادعا میشود که پدیدههای فیزیکی ناشی از علل فیزیکیاند و ماوراء یا وجود ندارد، یا دخالتی نمیکند و یا نقش تبیینی ندارد. بنابراین برای تبیین رخدادهای فیزیکی نیازی به بررسی نقش عوامل ماورائی نیست. فلاسفه مسلمان نیز معتقدند که وقایع طبیعی معلول طبیعت نوعیه اشیاء بوده و خود طبیعت «فاعل مباشر» است. چنین اندیشهای مستعد آن است که با اصل بستار علی یکی فرض شود. بررسیهای فلسفی نشان میدهد که این دیدگاه با بستار علی یکی نیست؛ چراکه فلاسفه با پذیرش علل ماورائی و نفس و دخالت آنها در رخدادهای طبیعی، انحصار علیت در علل فیزیکی را رد میکنند. بنابراین انحصار روش بررسی طبیعت در حس و تجربه انکار میشود.
علامه طباطبایی نیز همین دیدگاه را دارد. لذا نمیتوان ایشان را همنظر با طرفداران بستار علی دانست. مسأله فوق با مراجعه به متون موجود درباره این دیدگاهها به روش تحلیلی و عقلی بررسی خواهد شد.
کلید واژگان
علیتفیزیک
بستار علی
طبیعتگرایی
روش تجربی
علامه طباطبایی
فلسفه
شماره نشریه
4391402تاریخ نشر
2024-04-201403-02-01




