اثر بخشی آموزش هوش معنوی بر تعهد سازمانی کارکنان فاتب در سال 1390
(ندگان)پدیدآور
سهرابی, فرامرزعباس پور, عباسعافی, آسیهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی بر تعهد سازمانی کارکنان فاتب در سال 1390 صورت گرفته است. این پژوهش از نوع اثربخشی بوده و جامعه مورد پژوهش عبارت است از تمام کارکنان فاتب که در سال 1390 مشغول به کار بودهاند. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بوده و از بین تمام کارکنان 40 نفر به عنوان نمونه انتخاب و 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه تحت آموزش هوش معنوی قرار گرفتند و به منظور سنجش تعهد سازمانی کارکنان از پرسشنامه آلن و مییر استفاده شد.
برای تحلیل آماری دادههای پژوهش، از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کواریانس) استفاده شد. نتایج تحلیل دادههای پزوهش به شرح زیر است:
نتایج این پژوهش نشان داد آموزش هوش معنوی کارکنان، میزان تعهد سازمانی آنها را افزایش میدهد و فرضیه اصلی پژوهش تأیید شد و همچنین آموزش هوش معنوی ابعاد تعهد سازمانی (تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری) را نیز افزایش میدهد و فرضیههای فرعی پژوهش نیز تأیید شدند.
کلید واژگان
واژگان کلیدی: هوش معنویتعهد سازمانی
تعهد عاطفی
تعهد مستمر و تعهد هنجاری
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01




