• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه روان شناسی تربیتی
    • دوره 20, شماره 71
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه روان شناسی تربیتی
    • دوره 20, شماره 71
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه باورهای فراشناختی درباره اهمال‌کاری و اهمال‌کاری تصمیم‌گیری: نقش واسطه‌ای خودتنظیمی در تمرکز

    (ندگان)پدیدآور
    جعفرى, سعیدبرزگر بفرویی, کاظم
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف تجزیه و تحلیل عوامل تعیین‌کنندة اهمال‌کاری تصمیم‌گیری در بین دانشجویان و ارزیابی یک مدل معادلات ساختاری، که در آن خودتنظیمی در تمرکز رابطة بین باورهای فراشناختی دربارة اهمال‌کاری و اهمال‌کاری تصمیم‌گیری را واسطه‌گری می‌کرد، انجام شد. بر اساس فرمول کوکران، ۳۹۱ دانشجو از سه دورة تحصیلی کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری که در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در دانشگاه یزد مشغول به تحصیل بودند، با روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و پرسشنامة باورهای فراشناختی دربارة اهمال‌کاری (فرنی و همکاران، ۲۰۰۹)، مقیاس اهمال‌کاری پرسشنامة تصمیم‌گیری ملبورن (مان و همکاران، ۱۹۹۷) و مقیاس‌ خودتنظیمی در تمرکز پرسشنامة راهبردهای یادگیری و مطالعه (واینستین و پالمر، ۲۰۰۲) را، تکمیل کردند. تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام شد و مدل فرضی تاحدزیادی تأیید گردید. نتایج حاصل از مدل‌یابی معادلات ساختاری نشان دادند که: باورهای فراشناختی مثبت و منفی دربارة اهمال‌کاری، بر خودتنظیمی در تمرکز تأثیر منفی دارند. هم‌چنین خودتنظیمی در تمرکز، در رابطة بین باورهای فراشناختی مثبت و منفی دربارة اهمال‌کاری و اهمال‌کاری تصمیم‌گیری، نقش واسطه‌ای ایفا می‌کند. این یافته‌ها، مبنایی برای بررسی اهمال‌کاری تصمیم‌گیری، به‌عنوان مانعی برای موفقیت تحصیلی فراهم کرده و بر نقش حیاتی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، در پیش‌بینی تمایل به تأخیر در موقعیت‌های تصمیم‌گیری، تأکید داشتند.
    کلید واژگان
    اهمال‌کاری تصمیم‌گیری
    باورهای فراشناختی درباره اهمال‌کاری
    راهبردهای یادگیری خودتنظیمی
    دانشجویان

    شماره نشریه
    71
    تاریخ نشر
    2024-03-20
    1403-01-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    گروه علوم انسانی و اجتماعی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، یزد، یزد، ایران
    دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

    شاپا
    2538-3183
    2538-3191
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jep.2024.73146.3824
    https://jep.atu.ac.ir/article_17481.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1093590

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب