رابطه باورهای فراشناختی درباره اهمالکاری و اهمالکاری تصمیمگیری: نقش واسطهای خودتنظیمی در تمرکز
(ندگان)پدیدآور
جعفرى, سعیدبرزگر بفرویی, کاظم
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تجزیه و تحلیل عوامل تعیینکنندة اهمالکاری تصمیمگیری در بین دانشجویان و ارزیابی یک مدل معادلات ساختاری، که در آن خودتنظیمی در تمرکز رابطة بین باورهای فراشناختی دربارة اهمالکاری و اهمالکاری تصمیمگیری را واسطهگری میکرد، انجام شد. بر اساس فرمول کوکران، ۳۹۱ دانشجو از سه دورة تحصیلی کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری که در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در دانشگاه یزد مشغول به تحصیل بودند، با روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامة باورهای فراشناختی دربارة اهمالکاری (فرنی و همکاران، ۲۰۰۹)، مقیاس اهمالکاری پرسشنامة تصمیمگیری ملبورن (مان و همکاران، ۱۹۹۷) و مقیاس خودتنظیمی در تمرکز پرسشنامة راهبردهای یادگیری و مطالعه (واینستین و پالمر، ۲۰۰۲) را، تکمیل کردند. تحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد و مدل فرضی تاحدزیادی تأیید گردید. نتایج حاصل از مدلیابی معادلات ساختاری نشان دادند که: باورهای فراشناختی مثبت و منفی دربارة اهمالکاری، بر خودتنظیمی در تمرکز تأثیر منفی دارند. همچنین خودتنظیمی در تمرکز، در رابطة بین باورهای فراشناختی مثبت و منفی دربارة اهمالکاری و اهمالکاری تصمیمگیری، نقش واسطهای ایفا میکند. این یافتهها، مبنایی برای بررسی اهمالکاری تصمیمگیری، بهعنوان مانعی برای موفقیت تحصیلی فراهم کرده و بر نقش حیاتی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، در پیشبینی تمایل به تأخیر در موقعیتهای تصمیمگیری، تأکید داشتند.
کلید واژگان
اهمالکاری تصمیمگیریباورهای فراشناختی درباره اهمالکاری
راهبردهای یادگیری خودتنظیمی
دانشجویان
شماره نشریه
71تاریخ نشر
2024-03-201403-01-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
گروه علوم انسانی و اجتماعی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، یزد، یزد، ایراندانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
شاپا
2538-31832538-3191



