دوره 56, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • بازتاب مفاهیم اعتقادی و مبانی فکری انقلاب اسلامی در نخستین نسل از مسکوکات جمهوری اسلامی ایران (مطالعة موردی: سکه‌های یادبودی مضروب در سال 1358 ش) 

    حسینی, سید رضا؛ طاهری دلخوش, مهدی (دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, Faculty of Theology and Islamic studies, 2024-01-21)
    انقلاب اسلامی ایران، تحول سیاسی-اجتماعی عظیم، فراگیر و شگرفی بود که تأثیرات خطیر آن، جمیع ساحات فرهنگی و تمدنی این کشور پهناور را دچار دگردیسی ژرف و ماندگاری نمود. این تغییرات، هنگامی نمایان‌تر شد که مولود سیاسی انقلاب ...

  • «حُسن‌الخط» و «خط ‌نیکو» در آداب کتابت پس از اسلام 

    گودرزی, مصطفی؛ جباری, صداقت؛ فدایی, محمد (دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, Faculty of Theology and Islamic studies, 2024-01-21)
    دربارة خوشنویسی و زیبا نوشتن در فرهنگ ایرانی-اسلامی دوگونه متن وجود دارد؛ یکی، رساله‌های مستقل و مختص خوشنویسی که خط را بر اساس مفهوم اصول تعریف کرده‌اند و دیگری، متون عمومی‌تری که در آنها، خط ذیل مفهوم کتابت و آیین دبیری ...

  • «قانون‌نویسیِ تنظیماتی» در عصرِ ناصری 

    بوستان‌افروز, محمدتقی؛ عامری گلستانی, حامد؛ توسلی, مجید (دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, Faculty of Theology and Islamic studies, 2024-01-21)
    یکی از نواحی کمترشناخته‌شده در تاریخ تجددِ ایران، کوشش‌هایی است که دربارة «قانون‌نویسی» در عصرِ قاجار تا پیش از تشکیل مجلس شورای ملی انجام شد. بخش مهمی از این تلاش‌ها، مبتنی بر رویکرد تنظیمات بود که در این پژوهش با عنوان ...

  • مقایسة کاربرد نمادین رنگ در نگارة سیر شبانة پیامبر (ص) به‌سوی مسجدالاقصی (معراج‌نامة میرحیدر و نگارة معراج سلطان محمد) 

    عارف پور, الهه؛ خیرالهی ازناوله, مژگان (دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, Faculty of Theology and Islamic studies, 2024-01-21)
    معراج در دوره‌های متفاوت اسلامی مورد توجة نگارگران بوده است. نگارگر تمایل داشته که عالمِ مثال را تصویرگری کند، برای این منظور تا حد ممکن از عنصر خیال استفاده کرده است. رنگ را می‌توان یکی از عناصر اصلی و کاربردی در این راستا ...