اوراق بهادار سازی بیمه اعتبار، به مثابه شیوه ای برای مدیریت ریسک شرکتهای بیمه و تسهیل کننده عرضه این بیمه در ایران
(ندگان)پدیدآور
جعفری, دیبانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بیمه اعتبار تجاری به عنوان بیمه ای که فروشندگان اعتباری کالا و خدمات و ایضاً اعتبار دهندگان اعم از بانکها و موسسات اعتباری را در برابر عدم بازپرداخت اعتبارات پرداختی بیمه می نماید؛ نقش مهمی در تجارت امروزه دارد ، لکن در ایران استقبال چندانی از ناحیه بیمهگران از آن نشده است. عدم تمایل بیمهگران به ارائه این بیمهها، علیالخصوص در مورد پوشش بیمه اعتباری صادرات و ایضاً پوشش بیمه اعتبار بانکها و موسسات مالی بیشتر مشهود است. یکی از مهمترین دلایل این وضعیت، ریسک بسیار بالای پوشش بیمه اعتبار میباشد که می تواند شرکت بیمهگر را به کام ورشکستگی بکشاند. بیمه اتکایی، اگر چه راهکاری برای شرکتهای بیمه جهت انتقال و مدیریت ریسک می باشد؛ اما با محدودیت هایی مواجه است. با تبدیل چنین ریسکی به اوراق بهادار و انتقال آن به بازار سرمایه، مدیریت ریسک پیش روی بیمهگران میسر و مآلاً امکان عرضه بیمه اعتبار فراهم می شود. راهکاری که در تبصره ماده 5 قانون بودجه 1399 نیز پیشبینی شده است . در این نوشتار با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای به ویژگی خاص بیمه های اعتبار و تأثیری که تبدیل آن به اوراق بهادار میتواند در افزایش اقبال به آن داشته باشد می پردازیم
کلید واژگان
اوراق بهادار سازی بیمهبیمه اتکایی
بیمه اعتبار
مدیریت ریسک
وغیره: سایر مباحث مرتبط با کسب و کار بین المللی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2024-03-201403-01-01




