ارائه الگویی برای پایداری کسب و کار مبتنی بر مهارتهای دیجیتال در همهگیری کرونا
(ندگان)پدیدآور
سیف اللهی انار, ناصراکبری آرباطان, گلثومنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه، ظهور مفهوم تحول دیجیتال به معنای ایجاد تغییرات اساسی در رویکردهای تولید و ارائه محصولات و خدمات است که بقا و پایداری کسب وکارها را تحت تاثیر قرار داده است؛ از سوی دیگر، به دلیل نقش مهم شرکتها به عنوان مسئول جامعه، پایداری شرکتها بسیار مورد توجه محققان قرار گرفته است. این پژوهش با هدف ارائه الگویی برای پایداری کسب و کار مبتنی بر مهارتهای دیجیتال در همهگیری کرونا به شیوهی توصیفی انجام شده است. از طریق مصاحبههای عمیق نیمهساختارمند به تدوین و اعتباریابی چارچوبی مفهومی با روش دادهبنیاد پرداخته است. جامعهی آماری شامل مدیران و صاحبنظران و کارشناسان در شرکتهای فعال در شهرک صنعتی فناوری تبریز هستند که از بین آنها ۱3نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در این مطالعه مشارکت کردند. تعداد نمونهها از قاعده اشباع پیروی میکند. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪوﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ، از روش ﮐﺪﮔﺬاری ﺑﺎز، ﻣﺤﻮری و ﮔﺰﯾﻨﺸﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ یافتههای پژوهش نشان میدهد مفاهیم در قالب یک مقوله محوری و 12 مقوله اصلی و 26 مقوله فرعی و 145 ﻣﻔﻬﻮم ﯾﺎ ﮐﺪ ﺑﺎز ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪ. در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﻣﺪل ﭘﺎراداﯾﻤﯽ پایداری کسب و کار مبتنی بر مهارتهای دیجیتال در همهگیری کرونا اراﺋﻪ ﺷﺪ. شرایط علی شامل(هوش رقابتی، ارزش آفرینی هوشمند، ارتقای خودآگاهی)، شرایط زمینهای شامل (زیرساختهای دیجیتالی همگرا، انطباق منابع مالی) شرایط مداخلهگر (سنتهای فرهنگی، فقدان تکنیکها و رویهها، مسائل امنیتی فناوریهای دیجیتال)، راهبردها (شفافیت و پاسخگویی، جهتدهی هوشمند فرایندها)، پیامدها شامل (مسئولیتپذیری اجتماعی، ارتقای اهداف بلندمدت اقتصادی، تلفیق حفاظت و توسعه محیطی) دستهبندی شدند.
کلید واژگان
پایداری کسب و کارمهارتهای دیجیتال
همهگیری کرونا
مدل های کسب و کار الکترونیکی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2023-12-221402-10-01
ناشر
دانشگاه تبریزسازمان پدید آورنده
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.دانشجوی دکتری بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل




