پویش و اولویتبندی عوامل فناورانه، فرهنگی - اجتماعی، اقتصادی و سیاستگذارانه مؤثر بر آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان در افق 1414
(ندگان)پدیدآور
شیروانی ناغانی, مسلمکولیوند, خلیل
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه، عوامل و روندهای کلان فناورانه، فرهنگی – اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به شدت دانشگاهها، مدارس و مراکز آموزشی را تحت تأثیر قرار دادهاند و موفقیت برنامههای آموزشی در عرصههای مختلف، مستلزم شناسایی و ملحوظ داشتن این عوامل است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف پویش و اولویتبندی عوامل فناورانه، فرهنگی – اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مؤثر بر آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان انجام گردیده است. نوع پژوهش کاربردی با رویکرد اکتشافی است و جامعه آماری آن 27 نفر از خبرگان و اساتید مراکز آموزش زبان فارسی در دانشگاههای معتبر مستقر در شهر تهران شامل مرکز بینالمللی آزفا دانشگاه شهید بهشتی، مرکز بینالمللی آموزش زبان فارسی تربیت مدرس، مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان دانشگاه علامه طباطبایی، مرکز بینالمللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان دانشگاه الزهرا (س) و مرکز بینالمللی آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران هستند. در گام نخست پژوهش با انجام مطالعات کتابخانهای و بررسیهای پژوهشی 66 عامل شناسایی و احصاء شد. سپس با اجرای روش آیندهپژوهانه دلفی پس از سه راند توافق بین خبرگان حاصل گردید و عواملی که ضریب توافقی «کندال» بالای 7/0 را کسب نمودند بر حسب میانگین امتیازات حاصل شده در راند سوم (میانگین بیشتر در رتبه بالاتر) رتبهبندی شدند. در دسته عوامل فناورانه هشت عامل، در دسته عوامل فرهنگی – اجتماعی دوازده عامل، در دسته عوامل اقتصادی نُه عامل و در دسته عوامل سیاسی شش عامل مؤثر تشخیص داده شد.
کلید واژگان
فناوری و آموزش زبانهافرهنگ و اجتماع و آموزش زبانها
اقتصاد و آموزش زبانها
سیاستگذارانه و آموزش زبانها
آموزش زبان فارسی
آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2023-09-231402-07-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه آیندهپژوهی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.نویسندۀ مسئول، دانشجوی دکتری آیندهپژوهی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.
شاپا
2322-53942676-3354
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
طرح آموزش فراگیر / از تصویب تا اجرا (124تا128-14- 97-1388)
ضیایی, سوسن (سازمان آموزش و پرورش استثنایی, 2009-12-01)تأمین و ارائهء خدمات مشاورهای و توانبخشی مورد نیاز برای دانشآموز دارای نیازهای ویژهء تحت پوشش طرح؛ اختصاص ناکافی اعتبارات به سبب محدودیتها و وجود برخی نگرشهای نامناسب در مورد فراگیرسازی آموزش و پرورش برای کودکان و ...
-
تأثیر مؤلفههای پدیدهی جهانیشدن بر برنامههای درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی
سعادتمند, زهره؛ تیغ بخش, سمیرا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University, 2011-08-23)پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای برنامههای درسی تعلیمات اجتماعی دورهی راهنمایی بر مبنای مؤلفههای پدیده جهانیشدن انجام گرفت و مؤلفه های پژوهش شامل آموزش شهروندی، آموزش چند فرهنگی، آموزش صلح، آموزش محیط زیست و آموزش سلامت ...
-
ساختار آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان آسیب دیده بینایی (4تا 6-1-3- 1380)
ظروفی, محمدرضا (سازمان آموزش و پرورش استثنایی, 2001-10-01)در فایل منابع موجود می باشد



