دوره 16, شماره 37
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
بازنمایی در فیلم برمبنای نظر مارتین هایدگر
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2024-03-20)نسبت میان واقعیت و سینما در نظریهپردازی دربارۀ سینما، جایگاه ویژهای را ازآنِ خود کرده است. براساس تبیین برخی از نظریهپردازان، واقعیت سینمایی اعتبار خود را از سازوکار ذهن دریافت میکند. در نظر برخی دیگر، این واقعیت بیرون ...
-
دغدغههای معناداری در اشعار ابنسینا
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2024-03-20)این مقاله بر این اعتقاد است که اساساً شعر میتواند مقولهای فلسفی باشد. ادبیات و بهطور خاص شعر، نوعی نگرش به هستی است و ادبیاتی که پشتوانۀ فلسفی دارد، بهصورتی هنرمندانه از نگرش شخص به هستی، زندگی، رنج، مرگ و معنای زندگی ...
-
تقابل مابعدالطبیعۀ ارسطویی و نیوتنی در عصر ناصری: نقد محمدکریمخان کرمانی بر نظریۀ خورشیدمرکزی
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2024-03-20)محمدکریمخان کرمانی (1225 - 1288ق) در رسالۀ فی تزییف کتاب أفرنجی فی حرکات الأفلاک (1269ق) خلاصهای عربی از کتابی دربارۀ نظریۀ خورشیدمرکزی و تبیین آن بر اساس مکانیک دکارت و نیوتن را آورده و آن را نقد کرده است. میدانیم ...
-
بررسی انتقادی دیدگاه سازگارگروانۀ موریتس شلیک دربابِ ارادۀ آزاد
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2024-03-20)مسئلۀ اساسی این پژوهش تحلیل و نقد دیدگاه موریس شلیک دربابِ «نسبت ارادۀ آزاد و تعیّنگروی» و هدف از آن نشاندادن ناکارآمدی راهکار وی دربابِ مسئلۀ مذکور بهروش توصیفیـتحلیلی است. ازنظر شلیک، پیدایش مسئلۀ نسبت ارادۀ آزاد و ...
-
رابطۀ میان وجود و بیعلقگی درخلال آثار کانت
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2024-03-20)کانت حکم زیباشناختی را بیعلقه[1] و آن را رضایتی میداند که از تصور[2] وجود عین[3] حاصل میشود. وی در پانوشتی معروف (پانوشتِ §3) اعلام میکند که زیبایی نه مبتنی بر علقه است و نه علقهای را بنیاد میگذارد. رویۀ کانت در تعریف ...
-
نقد و تحلیل نقش مسیحیت و عوامل همسو با آن در واژگونی تاریخیت خواست طبیعی انسان و نخبگان؛ از دیدگاه نیچه
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2024-03-20)از منظر نیچه؛ یکی از علل شاخص بدبینی در فلسفه ی شوپنهاور؛ ریشه در تاثیر عمیق دین مسیحیت در لایه های زیرین فرهنگ اروپا دارد. بدبینی مقدمه رسیدن به بیزاری است، بیزاری جستن از هرگونه «خواست طبیعی» و «تفاوت» است. «اصل تفاوت» ...
-
دامنۀ مقولی شهود ماهیات پدیدهشناختی
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2024-03-20)ماهیت پدیدهشناختی، مابازای اُبژکتیو یک مفهوم است که شهود میشود. پدیدهشناسی علم این ابژهها و دربارۀ آنهاست؛ اما آیا تمامی مفاهیم میتوانند واجد ماهیت باشند؟ اهمیت این پرسش در این است که هر مفهومی که نتواند ماهیت داشته ...



